Dlaczego Twoja strona nie sprzedaje

W dobie coraz powszechniejszego rozwoju sprzedaży internetowej i rynku ecommerce wielu przedsiębiorców spotyka się z sytuacją, w której ich strona www nie sprzedaje. Mimo generowanego ruchu i odwiedzających przychody są znikome, a zainteresowanie oferowanymi towarami lub usługami, niemalże zerowe.

Faktem jest, iż dziś nie wystarczy tylko „być” w internecie, lecz trzeba być zauważonym wśród rosnącej wokół konkurencji. Nie oznacza to, że szansę mają tylko najwięksi gracze dysponujący dużymi budżetami na marketing oraz wieloosobowymi działami zajmującymi się reklamą i optymalizacją serwisu. Warto jednak zwrócić uwagę czy nie popełniamy jednego z 5 najczęściej występujących błędów.

Twoja strona nie wyświetla się prawidłowo w Google

Pierwszą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest widoczność naszej witryny w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej. Może się okazać, że jesteśmy kompletnie niewidoczni. Wówczas rodzi się pytanie, dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google

Warto zacząć od weryfikacji tzw. mapy (zazwyczaj to sitemap.xml), która stanowi plik przesyłany do wyszukiwarki, opisujący nasz serwis i jego zawartość. Jeżeli jest on błędny lub nie zostanie wysyłany to użytkownicy mogą nas nie znaleźć. Efektem będzie zerowa sprzedaż.

mapa witryny
Przeslana i prawidłowo przetworzona mapa witryny w Search Console

Drugi przypadek, z którym możemy się spotkać, to tzw. nieprawidłowa indeksacja. Wówczas część podstron może zostać znaleziona, lecz większość jest niewidoczna. W takim wypadku powinniśmy spojrzeć szerzej na naszą stronę i zainteresować się również zagadnieniami SEO.

Błędy indeksacji w Search Console

Ze sklepu nie korzystają użytkownicy urządzeń mobilnych

Z każdym rokiem rośnie liczba osób korzystających z urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów oraz ultrabooków), które w ten sposób korzystają z internetu. Internauci nie używają już sprzętu przenośnego tylko do rozrywki, lecz również do pracy i robienia zakupów oraz zamawiania usług. Warto zatem zwrócić uwagę na kilka aspektów:

  1. szybkość ładowania witryny na telefonach komórkowych,
  2. optymalizację wielkości grafik i filmów pod tzw. mobile,
  3. dopasowanie serwisu do specyfiki ekranów dotykowych,
  4. ilość elementów w porównaniu z wersją desktop.

Może się okazać, że strona www nie sprzedaje również dlatego, że większość naszych potencjalnych klientów chce zacząć przeglądać towary lub zrealizować cały zakup poprzez swojego smartfona, podczas gdy nasz sklep nie jest na nim dobrze widoczny.

test optymalizacji mobilnej
Test optymalizacji mobilnej dostępny pod adresem https://search.google.com/test/mobile-friendly
gtmetrix - prędkość ładowania strony na mobile
Narzędzie do testowania prędkości ładowania strony https://gtmetrix.com/

Nieprzystępna nawigacja na stronie odstrasza internautów

Jednym z najczęściej wymienianych błędów, jest nieprzyjazna użytkownikom nawigacja, która zamiast pomagać w przeglądaniu witryny, powoduje, że internauci szybko ją opuszczają, nie zapoznając się z naszą ofertą. Jakie zagadnienia składają się na ten punkt?

  • Brak tzw. breadcrumbs
  • Niejasne nazwy i zbyt szczegółowy podział na kategorie produktowe.
  • Nielogiczny układ menu i skomplikowany rozkład elementów.
  • Zbyt rozbudowane formularze i długa ścieżka sprzedażowa.

Często zdarza się, że klient po wejściu do naszego sklepu internetowego natrafia najpierw na pop-up informujący o najnowszych promocjach, zachętę do zapisu na newsletter i odebranie rabatu, i wreszcie wymaganą prawem klauzulę RODO. Widząc gąszcz wyskakujących okienek, internauta często ma problem z ich wyłączeniem i po prostu opuszcza serwis.

Złe opisy produktów i usług lub ich całkowity brak

Obok pytania „Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google?”, równie często padają słowa „Czemu ludzie nie chcą kupować? Przecież zatrudniłem profesjonalnego fotografa!”. Faktem jest, że ludzie konsumują obrazy. Nie można jednak zapominać o wiarygodnych i rzetelnych opisach produktów. Na co zwrócić szczególną uwagę

  • Nazwy towarów oraz usług powinny być zwięzłe.
  • Charakterystyka oferty powinna składać się z części skróconej i pełnej.
  • Tekst musi korespondować ze zdjęciem.
  • Opis to zarówno objaśnienie funkcji wyrobu, jak i zachęta do kupna.

Pisanie dobrych treści sprzedażowych to wyzwanie, jeżeli nie jest to naszą mocną stroną, powinniśmy zainteresować się współpracą z profesjonalnym copywriterem lub agencją SEO.

Ograniczone możliwości wysyłki i płatności za towar

Wśród częstych problemów, które pojawiają się na etapie finalizacji zakupu i są powodem jego rezygnacji, wymienia się ograniczone możliwości wysyłki oraz okrojone metody płatności za towar. Dostawa produktów poprzez firmę kurierską to popularne, lecz nie zawsze najlepsze rozwiązanie. Warto dać klientom możliwość wybrania odbioru w punkcie lub paczkomacie.

Mimo rozwoju bankowości elektronicznej nadal wiele osób korzysta z tradycyjnych przelewów. Również często ludzi chcą zapłacić za zamówione zakupy BLIK-iem albo przez serwis PayPal. Powinniśmy słuchać swoich odbiorców i na bieżąco poszerzać możliwości płatności o nowe kanały.

Napraw błędy i zwiększ sprzedaż na swojej stronie!

Wymienione w artykule zagadnienia nie wyczerpują tematu błędów powodujących niską sprzedaż na naszej stronie www, jednakże są to najistotniejsze aspekty. Należy pamiętać o:
  • zadbaniu o prawidłową widoczność w wyszukiwarce Google,
  • optymalizacji struktury serwisu do specyfiki urządzeń mobilnych,
  • stworzeniu przejrzystej i intuicyjnej nawigacji,
  • dopracowaniu opisów produktów oraz usług,
  • możliwościach wysyłki i płatności, które spełnią oczekiwania klientów.
Ważna jest regularna weryfikacja wyglądu witryny na różnych sprzętach, ekranach oraz w przeglądarkach. Systematyczna poprawa błędów z pewnością podniesie Twoje przychody.

Krzysztof Czukiewski

Właściciel CP System. Pasjonat technologii internetowych. Od 2009 zgłębia tajemnice stron internetowych i optymalizacji SEO. Aktywnie pomaga właścicielom stron www w poprawie ich widoczności w wyszukiwarkach internetowych Google i Bing wykorzystując całą wiedzę i zdobyte przez lata doświadczenie.

Dodaj komentarz