Dropshipping to nowoczesna forma współpracy pomiędzy sklepami internetowymi, a hurtowniami. Oferuje wiele korzyści, jednak nie jest pozbawiona wad. Na czym dokładnie polega? Jakie są jej zalety i wady? Komu warto ją polecić? Na te oraz inne pytania związane z dropshippingiem znajdziesz odpowiedzi w niniejszym artykule.
Zasada działania dropshippingu jest stosunkowo prosta. To obco brzmiące słowo określa rodzaj współpracy pomiędzy sklepem, a hurtownią, w ramach której zamówione w sklepie produkty dostarczane są finalnemu odbiorcy przez hurtownię. W praktyce wygląda to tak, że użytkownik, który wchodzi na stronę sklepu internetowego, składa i opłaca zamówienie, po czym hurtownia otrzymuje informację na temat tego zamówienia i realizuje je, wysyłając przesyłkę na adres klienta.
W przypadku dropshippingu sklep internetowy oferujący produkty jest więc de facto wyłącznie pośrednikiem pomiędzy konsumentem a hurtownią, gdyż jego rola ogranicza się do przekazania zamówienia do hurtowni. Co ważne, końcowy klient nie ma tej świadomości i nie musi wiedzieć, że bierze udział w transakcji odbywającej się w ramach dropshippingu. Z jakimi zaletami i wadami wiąże się ta forma współpracy? O tym przeczytasz poniżej.
Zalety
Brak konieczności inwestowania w towar
Z takiej, a nie innej konstrukcji dropshippingu wynika wiele zalet dla właściciela sklepu internetowego. Pierwsza i najoczywistsza to brak konieczności inwestowania w dużą ilość towaru, co do którego nie ma się pewności, że zostanie sprzedany.
Brak ryzyka z zamrożeniem kapitału
Dropshipping wyklucza ryzyko związane z mrożeniem kapitału i daje gwarancję otrzymania pieniędzy za sprzedany towar przy każdej transakcji. Powód jest nieskomplikowany – po prostu sklep przekazuje zamówienie dopiero po jego opłaceniu przez klienta. Nie ma więc niebezpieczeństwa, że wydasz dziesiątki lub setki tys. zł na asortyment, którego następnie nie uda Ci się spieniężyć.
Niski koszt otwarcia sklepu internetowego
Powyższy akapit podpowiada kolejną zaletę dropshippingu, jaką jest niski koszt otwarcia sklepu internetowego. Zamiast wydawać grube pieniądze na jego zaopatrzenie możesz je przeznaczyć na promocję i marketing lub po prostu oszczędzić. Łatwo więc dojść do wniosku, że z dropshippingiem wiąże się kolejny plus – jest nim brak kosztów magazynowania towaru. Jako że produkty wędrują do klienta bezpośrednio z hurtowni, nie musisz mieć z nim żadnej styczności.
Wady
Uzależnienie się od hurtowni
Zdanie się niemal całkowicie na hurtownię ma wiele zalet, ale nie jest pozbawione wad. Z punktu widzenia właścicieli sklepów internetowych powoduje to uzależnienie od kontrahenta produkującego i dostarczającego towar. To od niego w dużej mierze zależą jakość transakcji i obsługi klienta, na którą z kolei właściciel sklepu nie ma wpływu. Pomimo tego wszystkie błędy ze strony hurtowni nie idą na jej konto, lecz sklepu. A niestety potknięcia lub zła jakość obsługi zdarzają się w ramach współpracy dropshippingowej.
Koszty dostępu do oferty hurtowni
Inna wada to koszty, jakie sklep ponosi z tytułu dostępu do oferty hurtowni. Oczywiste jest bowiem, że dostawca nie działa charytatywnie i chce osiągnąć zysk przy każdej współpracy, również dropshippingowej. W efekcie na oferowany asortyment sklep internetowy może narzucić niższą marżę niż przy inwestycji we własny towar, która daje szanse na większy zarobek, ale z drugiej wymaga zamrożenia kapitału.
Trudniejsze budowanie pozytywnych realizacji z klientem
Dropshipping ma również wadę z punktu widzenia marketingu. Towar jest bowiem pakowany i dostarczany przez hurtownię, dlatego znika możliwość brandingu opakowań, a kontakt z klientem jest bardzo mocno ograniczony, co może przeszkadzać w budowaniu z nim długotrwałych relacji.
Dla kogo dropshipping to dobre rozwiązanie?
Dropshipping to forma współpracy warta polecenia w szczególności małym sklepom internetowym, a także osobom, które chcą zacząć handlować w Internecie, ale nie dysponują dużym kapitałem. Również w przypadku rzadko sprzedawanego towaru warto zainteresować się dropshippingiem, dzięki czemu nie trzeba zamrażać pieniędzy w mało chodliwym asortymencie.
Jeśli jednak jako sprzedawca internetowy chcesz mieć pełną niezależność i zależy Ci na jak najwyższej marży, dropshipping raczej nie będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem – większe korzyści przyniesie inwestycja we własny towar. Tak czy inaczej z perspektywy właściciela sklepu internetowego podstawą każdej umowy dropshippingpowej powinien być wybór dokładnie sprawdzonej, wiarygodnej i oferującej konkurencyjne warunki cenowe hurtowni.