XXI wiek został zdominowany przez globalną sieć, która pozwala na wzajemną komunikację ludzi z całego świata.
Stanowi ona również ogromny rynek zbytu, który można porównać do jednego megapaństwa z kilkoma miliardami mieszkańców. Wśród obecnych tutaj sklepów panuje ogromna konkurencja i żeby się wyróżnić, trzeba wykazać się sprytem i znajomością technik SEO/SEM.
Tworzenie treści na stronę internetową stało się więc tematem, w którym osiągnięcie mistrzostwa pozwala na odnoszenie wymiernych sukcesów sprzedażowych.
O czym trzeba pamiętać, pisząc opisy produktów i kategorii?
Teksty są dla ludzi, a nie sztucznej inteligencji
Wszyscy mamy świadomość, że pozycja sklepu w wyszukiwarce jest związana z mnóstwem parametrów, które uwzględnia algorytm rozwijany przez Google. Nie dziwi zatem fakt, że specjaliści starają się śledzić każdą jego zmianę. Powstają obszerne analizy, które obrazowo pokazują, co zmieniło się w wynikach wyszukiwania po kolejnej aktualizacji algorytmu.
Bycie „na bieżąco” z pewnością pozwala na pisanie lepszych tekstów SEO. Nie daj się jednak zwieść. Ostatecznie Twoje treści i tak będą czytane przez zwykłych ludzi. Warto więc znaleźć odpowiedni balans pomiędzy technikami pozycjonowania i perswazyjną funkcją tekstów.
Opisy kategorii – do kogo kierujesz przekaz?
Stare, lecz ponadczasowe powiedzenie mówi „jeżeli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Zanim zatem zaczniemy tworzyć opisy kategorii, powinniśmy zastanowić się, do kogo chcemy kierować swój przekaz. Co warto określić?
- Jaka jest płeć odbiorców?
- W jakim są wieku?
- Czym się interesują?
- Ile są w stanie wydać podczas zakupów?
- Czy kierują się emocjami, czy są bardziej pragmatyczni?
To tylko kilka przykładów. Od tego jednak zależy, jaki styl powinniśmy przyjąć podczas tworzenia.
Opisy produktów – czym wyróżnia się Twój produkt?
Nie wystarczy po prostu opisać, co chcemy sprzedać. W końcu nie piszemy tylko odpowiedzi na pytanie „co to jest?”, a bardziej „dlaczego musisz to mieć?”. Wyzwolenie potrzeby w człowieku nie jest wcale takie trudne. Trzeba jednak zastanowić się, jakie cechy wyróżniają nasz produkt. W przypadku odzieży może to być niska waga, wysoka oddychalność i wodoodporność, świetny design, albo długa gwarancja.
W przypadku ekspresu do kawy z kolei możemy zwrócić uwagę na łatwość obsługi, proste czyszczenie, systemy odkamieniania czy możliwość zdalnego sterowania i wydania polecenia zrobienia kawy, nim dotrzemy z pracy do domu. Co wyróżnia Twój produkt?
Storytelling zawsze w cenie!
Proste, acz ciekawe anegdoty są zawsze mile widziane i przyciągają uwagę. Warto więc poświecić chwilę i stworzyć historię, której głównym bohaterem jest nasz produkt. Opisy produktów będą brzmieć znacznie lepiej i naturalniej, jeżeli opowiemy, jak dany przedmiot pomógł w praktyce rozwiązać jakiś problem.
Zrób research konkurencji!
Austin Kleon wypowiedział kiedyś słynne „Steal Like an Artist”. Dokładnie to mamy na myśli. Podglądnięcie tego, co robi konkurencja, nie ma na celu plagiatu czy skopiowania ich pomysłu. Pomijamy już fakt, że pisanie tekstów SEO nie polega na kopiowaniu tego samego w kilku miejscach – to podstawowy błąd.
Warto jednak zobaczyć, co robi nasza konkurencja, w jaki sposób tworzy opisy, być może zainspiruje nas coś, co poprawi naszą sprzedaż? Pamiętaj, jeśli Ty nie zajrzysz do konkurencji – ona i tak zajrzy do Ciebie.
Sprawdź, w jaki sposób szukają Twoi klienci
Oczywiście wiemy, że korzystają z wyszukiwarki Google. Pamiętaj jednak, że dobór odpowiednich fraz kluczowych nie powinien opierać się tylko na Twoich osobistych przewidywaniach. Sprawdź więc, co do wyszukiwarki wpisują Twoi klienci.
Pomocne bywają tutaj narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics czy Keywordtool.io. Czasem może się okazać, że klienci opierają się na dosyć zaskakujących wzorcach. Warto być o krok przed konkurencją i jej poznać.
Tworzenie dobrych treści na stronę internetową
Znane powiedzenie „content is king” wciąż nie odeszło do lamusa i sprawdza się w większości wypadków. Tworzenie treści na stronę internetową Twojego sklepu to nie tylko kolejny punkt do odhaczenia na checkliście wdrożenia nowego biznesu e-commerce.
Warto zadbać nie tylko o walory SEO, lecz również o wartość tekstów. Stale je poszerzać, modyfikować i uaktualniać. Google to lubi, ale ludzie również. Dobrze zatem postarać się o wartościowe treści.
Jak długi powinien być tekst?
To pytanie spędza sen z powiek wielu copywriterom, właścicielom sklepów i specjalistom e-commerce. Nasza odpowiedź jest prosta – minimalna, acz optymalna długość tekstu to jakieś 1800 zzs (czyli „znaków ze spacjami”), albo po prostu 300 słów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wydłużyć opis produktu do 500-800 słów.
Mówi się, że wyszukiwarki lubią taki długi i wartościowy content. Jeżeli uważamy, że na temat sprzedawanego przez nas przedmiotu można byłoby napisać książkę, to polecamy rozwijanie bloga, podpiętego pod nasz serwis. To bardzo dobre narzędzie.
Pisanie wartościowych tekstów SEO
Nie ulega wątpliwości, że dostarczanie użytkownikom wartościowych treści pozwala nie tylko poprawić naszą pozycję w Google, lecz również zwiększyć sprzedaż. Warto więc inwestować w content marketing, nawet jeżeli uważamy, że nasz e-biznes przynosi wystarczające zyski. Pamiętaj, że zawsze można je zwiększyć. Tworzeniem tekstów możemy zająć się sami lub zlecić je specjalistom. Niewielki wydatek może przynieść nam zaskakująco wysoki zwrot z inwestycji