Każdy z nas z pewnością spotkał się z featured snippets, nawet jeśli nie zdaje sobie z tego sprawy. Jest to element o tyle ważny, że wpływa nie tylko na budowanie zaufania do witryny, ale również na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona mieściła się w czołówce, powinieneś zadbać o optymalizację treści, która się na niej znajduje.
Jak to wygląda w praktyce? Czym są wspomniane featured snippets i jak sprawić, żeby się w nich znaleźć? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
Co kryje się pod pojęciem featured snippets?
Jest to narzędzie, które w dużej mierze ma ułatwić użytkownikowi dotarcie do interesujących go zagadnień. W odpowiedzi na zadane pytanie, roboty Google na samym szczycie listy wyszukań prezentują tzw. answer boxy, czyli fragmenty odpowiedzi — widoczne już przed wejściem na konkretną stronę internetową.
Jest to rozwiązanie niezwykle wygodne, gdyż pozwala zaoszczędzić czas wykorzystany na przekierowanie do danej witryny. Ponadto treść jest często umieszczana w ramce zwiększającej jej czytelność, a w niektórych przypadkach wzbogacona również o pasującą do zapytania grafikę — pochodzącą z tej samej lub innej witryny.
Czym charakteryzują się featured snippets?
Aby nasza witryna stała się na tyle atrakcyjna dla robotów Google, że zostanie potraktowana jako wiarygodne źródło, należy zadbać o odpowiednią optymalizację treści na niej zawartych. Fragmenty odpowiedzi wyświetlane na szczycie listy wyszukiwań charakteryzują się zwięzłą treścią.
Przyjmuje się, że featured snippets wyświetla maksymalnie 300 znaków. W tak krótkiej formie musi zmieścić się treściwa, trafna, dobrze zbudowana i odpowiednio sformułowana odpowiedź na zapytanie użytkownika. Nie jest to łatwe zadanie, dlatego tak ważna jest profesjonalna analiza posiadanej domeny. Dodatkowo należy pamiętać o tym, że answer boxy nie powinny wyczerpywać tematu. Powinny jedynie zaciekawić czytelnika, zachęcić do kliknięcia linku i odwiedzenia witryny. Są niejako wstępem, który pokieruje do właściwej odpowiedzi na zadane pytanie.
Rodzaje featured snippets
Przeglądając internet, nietrudno zauważyć, że fragmenty odpowiedzi prezentowane przez Google mogą przyjmować różną formę. Szacuje się, że 70% z nich stanowi paragraf czy akapit całością wyjęty z domeny stanowiącej źródło. Kolejną formą jest lista (stanowi 28% wyników wyszukiwań), która wewnątrz dzieli się na numerową lub punktową. Pozostałe snippety (czyli jedynie 2%) stanowią grafiki, tabele, wideo czy mapy.
Poza prostymi fragmentami odpowiedzi rozróżniamy również ich wersje rozszerzone- tzw. rich featured snippets. Są one znacznie bardziej rozbudowane, często również uzupełnia się je o opinie innych użytkowników, grafikę czy zdjęcie. Niezależnie od tego, z jaką formą mamy do czynienia, snippet zawsze składa się trzech elementów — meta title, meta description i adresu URL.
Snippety a SEO
To, czy Twoja strona trafi do featured snippets wpływa nie tylko na zwiększenie jej widoczności, czy budowanie zaufania. Jak pokazują badania, przekłada się bezpośrednio na zwiększenie ruchu na stronie. Według niektórych danych współczynnik klikalności (CTR) strony, która znalazła się w answer boxie wzrosła z 2% do 8%. Jest to niepodważalny argument przemawiający za tym, że warto optymalizować treści na swojej stronie www tak, aby spełniały wymagania zarówno użytwkowników jak i algorytmów Google.
Optymalizacja pod kątem featured snippets
Punktem wyjścia do tego, czy fragmenty odpowiedzi na zapytania użytkowników zostaną zaczerpnięte z Twojej witryny, jest jej pierwotna pozycja w wynikach wyszukiwania. Powinna się znaleźć na pierwszej stronie, gdyż to właśnie tam Google szuka featured snippets.
Gdy już znajdziemy się w TOP10 wyszukiwań, należy skupić się na optymalizacji treści. Zadanie to można podzielić na kilka etapów:
- odnalezienie fraz, które Google ściśle wiąże z Twoją witryną,
- analiza zapytań użytkowników, które pojawiają się w nawiązaniu do branży, w której się specjalizujesz (warto zwrócić uwagę, że answer boxy pojawają się przy okazji zapytań rozpoczynających się od: „jak”, „czy”, “kiedy” itp.),
- znając pytania nurtujące grupę docelową, można wymyślić odpowiedni content — musi być zwięzłą odpowiedzią na zapytania użytkowników i odpowiednio sformatowaną.
Optymalizacja w praktyce
Jak znaleźć się w czołówce featured snippets? Przede wszystkim należy tworzyć treści związane z branżą, w której się działa — najlepszą okazją do tego jest blog firmowy. Pisząc, pamiętaj o tym, żeby używać fraz kluczowych w sposób naturalny, bez sztucznego wklejania, spamowania czy powielania. Twoje teksty muszą być napisane tak, żeby algorytm Google uznał, że są najlepszą odpowiedzią na zapytania czytelników.
Równie ważne jest, aby tworzyć teksty treści tzw. evergreen. W przeciwieństwie do newsów są one zawsze aktualne, ponadczasowe i traktują o różnych zagadnieniach ciekawiących szeroką rzeszę czytelników. Jeżeli jednak Twoja witryna zawiera również treści nieaktualne, powinieneś zadbać o ich usunięcie lub aktualizację. Tylko w takim wypadku Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania stanie się atrakcyjna dla algorytmów Google.