
Jedną z najważniejszych ról grafików zajmujących się tekstami drukowanymi jest odzwierciedlenie znaczenia tekstu dla mediów wyjściowych. Proces ten obejmował staranne dobieranie czcionek pisma, jakości papieru i formatu. W tym celu powstało wiele reguł typograficznych.
Wraz z narodzinami internetu i bardzo zróżnicowanym, rosnącym ekosystemem podłączonych do niego urządzeń, o różnych rozmiarach ekranu i cechach charakterystycznych algorytmów typograficznych, obsługi czcionek, wiele tradycyjnych zasad typograficznych przestało obowiązywać. W tym artykule omówimy wpływ internetu na typografię i odpowiemy sobie na pytanie dlaczego wiele tradycyjnych zasad typografii nie ma zastosowania w internecie. Wyjaśnimy również, dlaczego projektanci muszą dostosować się do obecnego trendu w projektowaniu graficznym, które można wykorzystać w celu dostosowania tradycyjnych reguł typograficznych do globalnej sieci.
Podstawowe zasady tradycyjnej typografii
„…całym obowiązkiem typografii jest komunikowanie, bez utraty myśli lub obrazu, który jest w zamyśle autora…”Sposób, w jaki projektanci podążają za tą maksymą, obejmuje staranny dobór krojów czcionek pisma spójnych wizualnie, które pomagają w przekazywaniu znaczenia tekstu. Tradycyjnie projektanci wykorzystywali również medium jako sposób przekazania znaczenia treści np. poprzez użycie skórzanych okładek w projektowaniu książek w celu przekazania elegancji lub autorytetu lub niestandardowych formatów i jakości papieru – jako sposobu wyrażania indywidualizmu i niepowtarzalności. Aby mieć pewność, że treść jest wyraźnie przekazana, łatwa do przeczytania i zrozumienia. Podstawowe zasady typograficzne obejmują pojęcia takie jak:
- sieroty,
- wdowy,
- myślniki,
- odstępy między literami,
- kerning,
- śledzenie,
- długość linii (45-75 znaków).
Typografia w internecie łamie wiele tradycyjnych zasad
W jaki sposób można dostosować tradycyjne zasady typografii w internecie
