Pod koniec zeszłego roku Google ogłosiło, że wersja 2 trybu zgody będzie wymagana do 6 marca 2024 roku, a właściciele witryn działających w Europie będą musieli zadbać o wprowadzenie zmian, aby uniknąć negatywnego wpływu na inne narzędzia Google, takie jak Google Ads i Google Analytics.
W tej kompleksowej instrukcji zagłębiamy się w szczegóły Google Consent Mode v2. Od zrozumienia jego podstawowych funkcji po nakreślenie kroków do podjęcia, aby zapewnić zgodność.
Wprowadzenie
Termin wprowadzenia Google Consent Mode v2 to marzec 2024 roku.
Wprowadzenie zmian wymaganych przez Google Consent Mode v2 jest obowiązkowe, aby zapewnić ciągłe zbieranie danych do analizy wydajności i optymalizacji.
Nieprzestrzeganie Google Consent Mode v2 skutkować będzie mniej skutecznymi kampaniami reklamowymi.
Czym jest Google Consent Mode?
Google Consent Mode został opracowany w celu umożliwienia mierzenia konwersji i zbierania wglądów na stronę internetową, jednocześnie szanując wybory dotyczące plików cookie odwiedzających. Jeśli użytkownik nie wyraża zgody na politykę plików cookie witryny – Google Consent Mode pozwala witrynie odzyskać utracone konwersje, uzupełniając braki w danych za pomocą modelowania.
Z zaimplementowanym GCM, użytkownicy, którzy wyrażają zgodę, są traktowani normalnie, tj. wszystkie dane dotyczące ich interakcji ze stroną są zbierane w celu informowania o wydajności kampanii reklamowych, Google Analytics i innych narzędziach Google.
Z zaimplementowanym GCM, użytkownicy, którzy nie wyrażają zgody na pliki cookie, generują tylko anonimowe dane. GCM dostarcza wystarczająco dużo informacji, aby utrzymać funkcjonalność witryny pod względem doświadczenia użytkownika, ale żadne dane osobowe nie są przekazywane do celów reklamowych po fakcie.
Innymi słowy, GCM zapewnia prosty i zautomatyzowany sposób dla właścicieli witryn i reklamodawców na szanowanie prywatności użytkowników, jednocześnie zbierając ważne dane – takie jak wglądy w użyteczność witryny czy wydajność ruchu kampanii reklamowych.
Co nowego w Google Consent Mode v2?
GCM v2 został zaktualizowany, aby odzwierciedlić ostatnie zmiany w europejskim prawodawstwie dotyczącym prywatności.
GCM v1 skupiał się na zwiększaniu prywatności użytkowników w odniesieniu do zbieranych i przechowywanych danych, podczas gdy GCM v2 zachęca do przestrzegania przepisów dotyczących danych używanych w celach ukierunkowanej reklamy.
Google Consent Mode v2 zezwala na wykorzystanie modelowania danych w celu wsparcia remarketingu i personalizacji reklam, poprawiając tym samym wydajność kampanii, zgodnie z przepisami. Ci, którzy nie zdecydują się na wdrożenie GCM v2 do marca 2024 roku, nie będą w stanie zbierać żadnych danych dotyczących nowych użytkowników pośrednictwem platform reklamowych Google, takich jak Google Ads i Analytics.
Oznacza to:
- Nie będziesz miał niezbędnych danych do przeprowadzenia remarketingu skierowanego do nowych użytkowników.
- Algorytm Google nie będzie miał dostępu do danych niezbędnych do dokładnego śledzenia lub przewidywania twoich konwersji.
- Będziesz mieć znacznie mniej danych do prowadzenia optymalizacji wydajności Google Ads.
Wdrożenie wymaga pewnych zmian technicznych, ale przede wszystkim będziesz musiał zaktualizować język używany w banerze z informacją o plikach cookie, aby był zgodny ze standardami prywatności Google.
Dodatkowo, będziesz musiał zaktualizować swoją politykę prywatności, aby zapewnić jasny i dokładny opis sposobu uzyskiwania zgody użytkownika i postępowania z danymi użytkownika w przyszłości.
Co muszę zrobić?
Musisz zaktualizować tryb zgody i politykę plików cookie na swojej stronie. Jeśli korzystasz z aktywnych reklam Google, upewnij się, że to zostanie wykonane do 6 marca 2024 roku.
Zobacz załącznik, gdzie znajdziesz wskazówki, jak to zrobić – w zależności od tego, czy korzystasz z platformy zarządzania zgodnością, czy nie.
Włączenie GCM v2 jest niezbędne, jeśli chcesz:
- Pozostać zgodnym z obowiązującymi przepisami UE dotyczącymi prywatności, co pozwoli uniknąć kar i potencjalnych działań prawnych.
- Zbierać cenne dane dotyczące nowych użytkowników, którzy korzystają z twojej witryny lub reklam.
- Uruchamiać skuteczne kampanie reklamowe.
Ponadto gorąco zalecamy skonfigurowanie trybu zgody v2 w trybie zaawansowanym. Możesz to zrobić za pomocą Google Tag Manager. Tryb zaawansowany umożliwia Google zbieranie anonimowych danych nawet w przypadku odmowy zgody przez użytkowników. Wsparcie to dla modelowania zachowań użytkowników i konwersji.
Podsumowanie
Z ograniczoną pomocą ze strony Google, a także obfitością dezinformacji w Internecie, nauka i wdrożenie GCM v2 może być trudne. Niemniej jednak konsekwencje popełnienia błędu mogą być poważne! Skontaktuj się z nami, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego, co oznacza GCM v2 lub jak go poprawnie wdrożyć.
Tryby zgody GCM v2
Jak wdrożyć Google Consent Mode v2
Korzystasz z platformy zarządzania zgodnością (CMP)
Jeśli korzystasz z certyfikowanej przez Google platformy zarządzania zgodnością, takiej jak Cookiebot lub OneTrust – nie powinieneś musieć wprowadzać żadnych zmian w Google Tag Managerze swojej witryny ani w backendzie.
Certyfikowane przez Google platformy zarządzania zgodnością powinny robić to automatycznie. Niemniej jednak zalecamy kontakt z dostawcą, aby omówić, czy konieczna jest aktualizacja twojej polityki plików cookie lub tekstu banera z informacją o plikach cookie, aby uwzględnić te zmiany.
Nie korzystasz z platformy zarządzania zgodnością (CMP)
Jeśli nie korzystasz z certyfikowanej przez Google platformy zarządzania zgodnością – ale już masz ustawiony tryb zgody, musisz dodać tylko 2 nowe zmienne za pomocą Google Tag Managera:
- ad_user_data
- ad_personalization
Jak wspomniano wcześniej, musisz również upewnić się, że twoja polityka plików cookie i tekst banera z informacją o plikach cookie są zaktualizowane, aby uwzględnić te zmiany.
Bardziej szczegółowo na temat wdrożenia Consent Mode v2 piszemy tutaj.
Nowe parametry w Google Consent Mode v2
GCM v2 wspiera zbieranie zgody na granularnej skali poprzez wprowadzenie dwóch dodatkowych parametrów:
ad_user_data:
Parametr ad_user_data w Google Consent Mode v2 określa, czy dane osobowe są przesyłane do usług Google (takich jak Google Ads, Google Shopping, itp.) w celach reklamowych na podstawie zgody użytkownika. Ten parametr może mieć dwie wartości: „udzielona” lub „odmówiona”, w zależności od tego, czy użytkownik udziela zgody.
Jeśli użytkownik wyraża zgodę na pliki cookie reklamowe w banerze z informacją o plikach cookie, zgodnie z tym udziela zgody na udostępnienie swoich danych Google, parametr ad_user_data zostanie ustawiony na „udzielona”. Jednak ta funkcjonalność zależy od zgodności języka banera z wymaganiami Google.
ad_personalization:
Parametr ad_personalization w GCM v2 reguluje wykorzystanie danych osobowych do działań takich jak remarketing. Podobnie jak ad_user_data, ad_personalization oferuje dwie potencjalne wartości w zależności od zgody użytkownika: „udzielona” lub „odmówiona”.
Gdy użytkownik wyraża zgodę na pliki cookie reklamowe za pośrednictwem banera z informacją o plikach cookie, umożliwiając wykorzystanie swoich danych przez Google do personalizacji reklam, parametr ad_personalization jest ustawiany na „udzielona”.
Jednak ponownie – jest to uzależnione od zgodności języka banera z wymaganiami zgodności Google.
Czy powinienem wybrać tryb podstawowy zgody czy zaawansowany?
Google Consent Mode v2 oferuje dwie opcje wdrożenia:
- Tryb podstawowy zgody
- Tryb zaawansowany zgody
Jak już wspomniano, sugerujemy wybór trybu zaawansowanego zgody dla lepszego modelowania danych.
Kontynuuj czytanie, aby uzyskać więcej informacji na temat twoich dwóch opcji.
Tryb podstawowy zgody
W trybie podstawowym zgody witryna działa normalnie, gdy użytkownik akceptuje pliki cookie; wszystkie tagi są aktywowane, a wszystkie dane są zbierane. Z drugiej strony, nie zbiera się żadnych informacji, jeśli użytkownik odmówi udzielenia zgody.
Google będzie próbować zapełnić lukę pozostawioną przez tryb podstawowy zgody poprzez modelowanie danych. Oznacza to, że algorytmy Google będą szacować, w jaki sposób użytkownicy, którzy odmówili zgody, oddziałują z twoimi reklamami lub witryną, na podstawie interakcji użytkowników, którzy udzielili zgody.
Poniższy schemat przepływu ilustruje proces trybu podstawowego zgody:
Tryb podstawowy zgody umożliwia modelowanie konwersji zarówno w Google Ads, jak i Google Analytics; jednakże będzie opierać się on na ogólnych modelach danych Google, co oznacza, że wyniki nie będą tak precyzyjne, jak mogłyby być.
Kolejną wadą trybu podstawowego jest blokowanie modelowania zachowań w Google Analytics, co oznacza, że nie będziesz w stanie wypełnić tak wielu luk danych pozostawionych w raportach przez użytkowników niezgadzających się na korzystanie z plików cookie.
Tryb zawansowanej zgody
W większości tryb zaawansowanej zgody zachowuje się podobnie do swojego podstawowego odpowiednika, ale ma jedną zauważalną zaletę.
Gdy użytkownicy odmawiają zgody na pliki cookie na twojej stronie internetowej, tryb zaawansowanej zgody umożliwia przesyłanie anonimowych, „bezplikowych” sygnałów do Google.
Oznacza to, że wszystkie dane nieosobowe dotyczące sposobu interakcji niezgadzających się na korzystanie z plików cookie użytkowników z twoimi reklamami lub stroną internetową nadal są przekazywane do narzędzi Google, gdzie mogą być wykorzystane do ulepszania procesu modelowania danych.
Dane nieosobowe obejmują:
- Typ urządzenia
- Przeglądarkę
- Rodzaj konwersji
- Lokalizację (kraj)
- Czas konwersji
To skutkuje bardziej dokładnymi kontami aktywności użytkowników niezgadzających się na korzystanie z plików cookie, co daje ci więcej wglądu do pracy przy optymalizacji twojej strony internetowej lub kampanii marketingowych.
Ponadto, w przeciwieństwie do trybu podstawowego, tryb zaawansowanej zgody umożliwia modelowanie zachowań w Google Analytics, co prowadzi do mniejszej liczby luk w twoich raportach — i więcej wglądu do prowadzenia optymalizacji stron internetowych.
Poniższy schemat przepływu ilustruje proces trybu zaawansowanej zgody:
Zakończenie
Google Consent Mode v2 to nagła zmiana w tym, w jaki sposób zgoda użytkownika i dane są obsługiwane i przetwarzane, ale umożliwiając działanie tego nowego mechanizmu przed marcowym terminem, zapewnisz minimalny wpływ na twoją witrynę i działania marketingowe w rzeczywistości.