W dobie powszechnego dostępu do internetu i intensywnego rozwoju e-commerce, posiadanie własnej strony www stało się czymś naturalnym. Łatwe w instalacji i wdrożeniu systemy CMS pozwalają stworzyć swój mały internetowy biznes w kilka chwil. Czy rzeczywiście tylko parę kliknięć dzieli nas od sukcesu? Nie do końca. Tworząc swój sklep albo bloga, warto wiedzieć, czym jest User Experience.

Czym właściwie jest UX?

Nie wiesz co to UX? Jest to całość wrażeń, przeżyć i emocji związanych z naszym produktem, które odbiera jego użytkownik, obcując z nim. W przypadku stron internetowych będą to wszelkie – pozytywne i negatywne – doświadczenia internauty.

User Experience potrzebny każdemu?

Dobrze zaprojektowany serwis zwiększa satysfakcję użytkownika już od pierwszych chwil. Zdecydowanie należy poważnie podejść do tematu UX, nawet jeśli tworzymy niewielki blog osobisty, wizytówkę gabinetu lekarskiego czy warsztatu.

Tam, gdzie są ludzie, tam musi być dobry UX!

O ile działania poprawiające SEO mają na celu podniesienie naszej pozycji w wyszukiwarce, czyli „zadowolenie” robotów Google, o tyle User Experience to ruch w stronę naszych klientów. Doprowadzenie do intuicyjnej obsługi strony, zgodnej z filozofią „nie każ mi myśleć”, jest kluczem do podniesienia satysfakcji użytkowników, która przełoży się na sprzedaż.

Dobrze zaprojektowany UX sekretem sprzedaży!

Nawet najlepsza oferta polisy ubezpieczeniowej OC nie osiągnie dobrych wyników sprzedażowych w internecie, jeżeli nie zadbamy o przejrzystość formularza do jej kupna. Zbyt dużo informacji do wprowadzenia w jednym miejscu i brak czytelności to główne błędy UX.

User Experience to nie wymyślny design i artyzm!

Wśród witryn internetowych często spotykamy kunsztownie dopracowane pod względem graficznym serwisy, których twórcy wznieśli się na wyżyny swych umiejętności artystycznych. Niestety w UX nie chodzi o to, by stworzyć dzieło sztuki, lecz minimalistyczną stronę, o krótkim czasie ładowania, zoptymalizowaną pod urządzenia mobilne.

UX i UI to nie to samo?

Często zamiennie używa się obydwu pojęć. UI, czyli User Interface to zagadnienie dosyć wąskie, związane z projektowaniem interfejsów. UX to pojęcie szersze, obejmujące zarówno dobrze zbudowane menu strony www, jak i jej content czy projekt wersji mobilnej.

Dobry audyt UX – na czym polega?

Kompleksowy audyt UX polega na przeprowadzaniu szeregu testów, dzięki którym dowiesz się, jakie błędy na Twojej stronie przyczyniają się m.in. do:

  • porzucania koszyków przez użytkowników;
  • braku zainteresowania rejestrowaniem kont w serwisie;
  • wychodzenia ze strony głównej po kilku sekundach.

Pamiętaj, że internauci często oceniają użyteczność portalu w ciągu pierwszych pięciu sekund. Jeżeli to, co zobaczą, będzie dla nich niezrozumiałe i nieprzydatne – pójdą gdzie indziej!

Heurystyki Nielsena w badaniu UX

Jednym z narzędzi wykorzystywanych do badania User Experience są tzw. heurystyki Nielsena. Są to ogólne zasady, które pozwalają określić, jak powinna wyglądać i co zawierać dobrze zaprojektowana strona. Należy jednak pamiętać, że są to pewne ponadczasowe wytyczne, które powinny ukierunkować twórców. Nie jest to lista konkretnych punktów z określoną treścią czy formą wizualną.

Skanowanie nagłówków wzrokiem

Tworząc wartościowy content lub prowadząc bloga, który jest przecież oparty na treściach, pamiętaj, że internauci obecnie skanują szybko pogrubione nagłówki H2 i H3, nie patrząc na faktyczny przekaz. Jeżeli ich zainteresujesz – zostaną i przeczytają Twój wpis. Dlatego też dobry UX to również odpowiednia konstrukcja artykułów. Zachęcające śródtytuły to podstawa.

Wędrówka poznawcza jako element badań

Kompleksowe badanie UX nie może się obejść bez faktycznego przejścia przez całą stronę www. Innymi słowy – specjalista przeprowadzający audyt przygotowuje odpowiednie scenariusze testowe, które odzwierciedlają problemy użytkowników trafiających na naszą stronę. Często pozwala to na wychwycenie błędów, których nie widzi webmaster, ani właściciel sklepu.

Wykryj błędy dzięki profesjonalnemu audytowi UX

Warto w tym miejscu przytoczyć częste niedoskonałości witryn, z którymi możesz się spotkać. Są to m.in.:

  • zbyt rozbudowane, nieintuicyjne formularze i brak możliwości kontaktu;
  • nazwy elementów menu, których nie rozumie potencjalny klient;
  • brak opcji filtrowania oraz sortowania produktów;
  • lakoniczne opisy usług i brak cennika;
  • nieprzystosowanie strony do smartfonów;
  • długi czas ładowania.

Poprawa podstawowych błędów nierzadko przyczynia się do kilkukrotnego wzrostu sprzedaży!

Analiza eye tracking w audycie UX

Podstawowe badania i audyty często pomijają tę bardzo efektywną metodę. Eye tracking, czyli tak naprawdę śledzenie ruchu gałek ocznych użytkownika mówi wiele o jego faktycznym sposobie poruszania się po sklepie internetowym. Dzięki tej wiedzy najważniejsze elementy możemy umieścić tam, gdzie rzeczywiście kieruje wzrok potencjalny kupujący.

Mapy ciepła – gdzie jest Twój użytkownik?

Świetnym narzędziem są też mapy ciepła. W tym wypadku śledzimy ruchy kursora myszki (lub palca – w przypadku smartfona). W połączeniu z eye trackingiem możemy kompleksowo zbadać rzeczywistą ścieżkę gościa na stronie. Pozwala to odpowiednio przebudować serwis i podnieść poziom UX, a co za tym idzie – zwiększyć zyski.

Sukces w sprzedaży, dzięki perfekcyjnemu User Experience!

Minęły czasy, gdy wystarczyło po prostu opublikować prostą stronę-wizytówkę, by odnieść sukces, dzięki obecności w internecie. Samo posiadanie witryny już nie wystarczy. Musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem UX. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci przeprowadzić kompleksowy audyt i zwielokrotnić zyski.

Krzysztof Czukiewski

Właściciel CP System. Pasjonat technologii internetowych. Od 2009 zgłębia tajemnice Wordpressa i optymalizacji SEO. Aktywnie pomaga właścicielom stron www w poprawie ich widoczności w wyszukiwarkach internetowych Google i Bing wykorzystując całą wiedzę i zdobyte przez lata doświadczenie.

Dodaj komentarz

Zamknij menu