Czym jest okienko popup i czy go potrzebujesz?

Spis treści

Każdy użytkownik internetu widzi wyskakujące okienka popup przynajmniej raz dziennie. Ich obecność jest spowodowana kwitnącą popularnością i spełnianiem działań marketingowych. Jednak czy zawsze okienka popup są konieczne? Jak je stworzyć, by nie obróciło to klientów przeciwko Tobie? Przeczytaj!

Co to jest okienko popup?

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że okienko popup to każdy komunikat pojawiający się na stronie w sposób nieoczekiwany. Jego użycie może zachęcić do skorzystania z kodu rabatowego, ujawnić dodatkowe informacje warte uwagi, skłonić do pozostawienia maila lub zniechęcić do porzucenia strony. Da się zauważyć, że wyskakujące nagle okienka są irytujące dla internautów, ale nie zawsze muszą takie być.

Kluczem jest balans pomiędzy ich ilością oraz momentem pojawiania się na stronie internetowej.

Najpopularniejsze rodzaje wyskakujących okienek popup

Popup’y charakteryzują się mnogością rozwiązań i różnią się od siebie znacząco. Dlatego można wyróżnić następujące ich typy:

Boxy slide-in

są to komunikaty, które wysuwają się od dołu strony lub z boku i pozostają widoczne do momentu ich wyłączenia. Zwykle nie zasłaniają treści w dużym stopniu i da się je łatwo schować.

Welcome mat

okienko, które zupełnie zasłania stronę, uniemożliwiając korzystanie z niej. Rozwiązanie to może być skuteczne, ale bez widocznego miejsca zamknięcia bywa bardzo irytujące.

Powiadomienia push

w ostatnim czasie niezwykle chętnie stosowane. Są forma newslettera i wyskakują tylko tym użytkownikom, którzy wyrazili na nie zgodę.

Overlay

często umiejscowione nad treścią lub w środkowej jej części.

Exit pop-up

okienka wyskakujące internautom w momencie przesuwania kursora w stronę zamknięcia witryny. Zachęcają do pozostawienia danych (mail) lub skorzystania z rabatu.

Kiedy okienka popup okazują się skuteczne?

Jest kilka czynników mających wpływ na skuteczność wyskakujących okienek. Pierwsza i absolutnie podstawowa to ilość. Osoba odwiedzająca stronę naszpikowana wyskakującymi powiadomieniami i komunikatami szybko ją opuści. Nie zmienia tego fakt, że na danej stronie być może jest to, co ją interesuje. Kolejna sprawa to czas pojawia się okienek. Popup’y mogą być widoczne zaraz po odwiedzeniu witryny, w takcie długiego przeglądania treści lub w chwili wyjścia.

Każde z nich spełnia określona funkcję – początkowe zachęcają do wyboru konkretnego produktu/usługi, końcowe skłaniają do pozostawienia danych, a ukazujące się po dłuższym przebywaniu zwykle stawiają na CTA (Call To Action).

Jak możesz zaprojektować dobre okienka popup?

Ilość i moment wyświetlania nie są jedynymi czynnikami mającymi wpływ na skuteczność okienek. Kolejna kwestia to rodzaj przekazywanej treści. Okienko popup powinno przede wszystkim:

  • Dawać coś nieoczekiwanego – użytkownik, który wychodzi lub waha się, powinien otrzymać komunikat przekonujący do konkretnego działania.
  • Posługiwać się językiem korzyści – osoba odwiedzająca musi wiedzieć, co zyska i co straci, jeśli nie skorzysta z oferty.
  • Udzielać odpowiedzi na potrzeby – ważne jest dostosowanie treści komunikatu do miejsca, w którym przebywa odwiedzający. Jeśli czyta bloga, warto pokazać mu źródło aktualności. Jeżeli przegląda oferty sklepu, skuteczny będzie kod rabatowy.
  • Być dostosowane do urządzeń mobilnych – brak takiego dopasowania zupełnie zniechęca do dalszego odwiedzania strony, nie mówiąc już nieskorzystaniu z widocznego komunikatu.

Pułapka w stosowaniu okienek popup i podsumowanie

Na co jeszcze mają wpływ wyskakujące okienka? Jakże by inaczej – na roboty Google. Strony z nachalnymi lub wręcz agresywnymi komunikatami są „nielubiane” przez algorytmy. W konsekwencji tracisz w wyszukiwaniach i obniżasz widoczność swojej strony. Dlatego postaw na subtelne i przyjazne użytkownikom okienka, aby jednocześnie zadbać o dobre „relacje” z Google. Ma to zasadnicze znaczenie szczególnie w przypadku rozbudowanej kampanii SEO.

Dlatego pamiętaj, że okienka popup to świetne narzędzie do kierowania ruchu w odpowiednim kierunku. Nadużywane może obrócić się przeciwko Tobie. Świetnie sprawdza się tuta powiedzenie – „co za dużo to niezdrowo”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz pytanie? Napisz do nas

Uzupełnij formularz poniżej, a nasz zespół skontaktuje się z Tobą w przeciągu jednego dnia roboczego.