Marketing internetowy w hotelarstwie i gastronomii w czasie kryzysu

Globalna pandemia koronawirusa, która wybuchła w 2020 roku spowodowała zamrożenie wielu sektorów gospodarki narodowej. Ucierpiały również branża hotelarska oraz gastronomiczna, których działalność stanowiła kilkanaście procent PKB naszego kraju.

Znaczny spadek dochodów spowodował zamknięcie części biznesów. Firmy, które przetrwały muszą zmierzyć się z nową rzeczywistością. Skuteczny marketing hotelu i restauracji w czasie kryzysu może pomóc w dotarciu do gości z nową ofertą przygotowaną na ten trudny okres.

Zmień komunikację w mediach społecznościowych i internecie

Przede wszystkim musimy zacząć od weryfikacji naszej strategii, a co za tym idzie zmiany komunikacji w mediach społecznościowych i internecie. Jeżeli wcześniej nie prowadziliśmy działań w sieci, to koniecznie powinniśmy wykorzystać ten czas, by je rozpocząć. Jakie materiały możemy publikować przy ograniczeniu zakresu naszej działalności?

  • Hotel prowadzący strefę SPA, która aktualnie jest jeszcze nieczynna, może umieszczać porady dotyczące dbania o zdrowie i kondycję psychiczną, samodzielnego wytwarzania kosmetyków czy metod relaksacyjnych.
  • Promowanie hotelowej restauracji może odbywać się poprzez publikowanie przepisów na koktajle owocowo-warzywne podnoszące odporność. Dobrym pomysłem mogą być też infografiki na temat ciekawostek dotyczących menu.
  • Jeśli nasz apartamentowiec ma siłownię, a my współpracujemy z trenerem fitness, to doskonałym tematem na post może być krótki program ćwiczeń, jakie możemy wykonywać w domu, bez konieczności posiadania dedykowanych przyrządów.

Wiele obiektów w połowie maja 2020 wznowiło działalność, jednakże wciąż problemem jest mała frekwencja gości zarówno w dni robocze, jak i weekendy. Warto zweryfikować, grupy docelowe, do których docieramy. Hybrydowe działanie i ukierunkowanie komunikacji na mniej zamożnych klientów i wprowadzenie promocji „happy hour” przyniesie dobry efekt. Powinniśmy także skierować swoje reklamy do ludzi mieszkających w Polsce.

Twórz ponadczasowe treści SEO, które zaprocentują w przyszłości

Okres ograniczeń w działaniu hotelarstwa i gastronomii spowodowanych kryzysem to dobry czas, by rozpocząć długofalowe działania z zakresu marketingu treści w internecie. Ponadczasowe teksty zgodne z wytycznymi SEO z pewnością zaprocentują w przyszłości.

Dobrze zoptymalizowane i merytoryczne artykuły blogowe oraz sponsorowane pozwolą podnieść pozycję strony www naszego hotelu albo restauracji w wyszukiwarce Google. Systematyczne działania przynoszą długotrwałe efekty, a więc warto w nie inwestować.

W przypadku działalności restauracyjnej możemy pisać na temat potraw dostępnych w naszym menu. Jeśli serwujemy wino, warto stworzyć szereg wpisów na temat wine pairingu oraz zalet spożywania tego trunku. Dobrze, jeśli napiszemy też o historii naszego konceptu.

Również w przypadku branży hotelarskiej możemy tworzyć angażujące i zoptymalizowane pod kątem SEO treści. Mogą one opisywać warte odwiedzenia miejsca w okolicy i najbardziej znane atrakcje turystyczne, a także propozycje wycieczek. Na hotelowym blogu dobrze wspomnieć też o tym, jak bezpiecznie podróżować z rodziną w dobie koronawirusa.

Otwórz się na nowe kierunki rozwoju restauracji i hotelu w kryzysie

W czasie kryzysu warto również otworzyć nasz biznes na całkowicie nowe kierunki rozwoju. Wprowadzenie oferty dowozowej, jak i możliwości zamówienia dań na wynos w restauracji to doskonały pomysł. Nowości możemy komunikować, używając Facebooka oraz Instagrama.

Jeżeli nie prowadziliśmy dotąd kampanii Google Ads w hotelu, to zdecydowanie warto przemyśleć ich uruchomienie. W ten sposób możemy dotrzeć zarówno do podróżnych z Polski, jak i z zagranicy, zwiększając ilość korzystnych dla nas rezerwacji bezpośrednich.

Dla gości, którzy planują zarezerwować stolik w naszym lokalu, bądź pokój w obiekcie możemy przygotować również vouchery z niewielką zniżką. Ich sprzedaż można prowadzić poprzez stronę internetową. Są one także świetnym pomysłem na prezent urodzinowy.

W przypadku hotelowej restauracji w dużym mieście serwującej pizzę dobrym pomysłem może być współpraca z jedną z firm oferujących dostawy. Dzięki popularności danej aplikacji szybko dotrzemy do nowych klientów mieszkających lub pracujących w naszej okolicy.

Zaplanuj działania na kolejne miesiące po odmrożeniu gospodarki

Jeśli mimo odmrożenia gospodarki i zdjęcia obostrzeń przesunęliśmy datę ponownego uruchomienia działalności, to wykorzystajmy ten czas, by zaplanować działania w okresie jesienno-zimowym. Dobrze opracowany plan marketingowy przyniesie wymierne korzyści.

Zdecydowanie powinniśmy oprzeć naszą strategię o marketing internetowy, który w dobie koronawirusa stał się jeszcze bardziej istotny. Powinniśmy wykorzystać zarówno siłę Facebooka, jak i Instagrama, a także działań blogowych oraz newslettera i reklam Google Ads.

Przetrwaj kryzys, dzięki skutecznemu marketingowi internetowemu

Nie ma wątpliwości, że kryzys, który dotknął branżę HoReCa w znaczący sposób płynie na model prowadzenia biznesu i działań marketingowych w kolejnych latach. Warto jednak już teraz budować nowe kanały dotarcia do klienta, by zabezpieczyć się na przyszłość.

Doskonałym sposobem na zbudowanie nowych ścieżek sprzedaży jest rozwój i inwestowanie w skuteczny marketing internetowy. Pomoże on odnaleźć się w nowej rzeczywistości zarówno osobom zarządzającym restauracjami, jak i hotelami.

Krzysztof Czukiewski

Właściciel CP System. Pasjonat technologii internetowych. Od 2009 zgłębia tajemnice stron internetowych i optymalizacji SEO. Aktywnie pomaga właścicielom stron www w poprawie ich widoczności w wyszukiwarkach internetowych Google i Bing wykorzystując całą wiedzę i zdobyte przez lata doświadczenie.

Dodaj komentarz