Optymalizacja SEO stron www to ważny krok w budowaniu długotrwałej obecności w sieci. Niestety wielu webmasterów popełnia błędy, które skutkują „blokadą” przed uzyskiwaniem wyższych pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. W pierwszej i kolejnych częściach rzucimy trochę światła na najczęstsze błędy popełniane na stronach www. Nauka o tych problemach pomoże Ci ich uniknąć.

  1. Uszkodzone linki
  2. Optymalizacja obrazów
  3. Niezgodne Nagłówki
  4. Strona z przedrostkiem www i bez
  5. Ignorowanie title i description
  6. Google Narzędzia dla webmasterów i wskazówki dla webmasterów

Uszkodzone linki

błąd 404

Jeden z najczęstszych błędów SEO popełnianych przez webmasterów to pozostawiane niedziałające linki na stronie powodując błędy 404. Pomijając na chwile względy wyszukiwarek internetowych, niedziałające linki zmniejsza zaangażowanie użytkowników, przebywających na stronie, gdyż odwiedzający, który kliknął odpowiednie hiperłącze, oczekuje na przekierowanie do odpowiedniej strony.

Niedziałające linki mogą również negatywnie wpływać na pozycję w wyszukiwarkach. Roboty indeksujące z Google i Bing-a zauważają uszkodzone linki, podczas indeksowania witryny. Kilka uszkodzonych hiperłączy i błędów 404 nie będzie szkodliwya, lecz nadmierna ilość to pewniak, który będzie prowadził do obniżonych pozycji.

Istnieje wiele darmowych narzędzi, którymi można sprawdzić niedziałające linku wewnętrzne i zewnętrzne. Mój osobisty faworyt to BrokenLinkCheck.com i W3C Link Checker. Oba te narzędzia są całkowicie darmowe i w zależności od wielkości strony w prosty sposób mogą sprawdzić uszkodzeni linki i błędy 404. Jeśli korzystasz z któregoś znanego CMS-a, możesz skorzystać z pluginu, który również sprawdzić poprawność linków na stronie. WordPress, Joomla, Drupal posiadają takie rozszerzenia.

Co należy robić z uszkodzonymi linkami ?

Oczywiście najprościej usunąć link lub poprawić do działającej podstrony :) Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, to należy ustawić przekierowanie 301 na inną podstronę – taka nagłówek będzie informacją dla robotów indeksujących, że dany zasób został przeniesiony pod inny adres.

Mniej popularnym wyjściem jest ustawienie na niedziałającej podstronie nagłówka kod odpowiedzi HTTP 410 – ten status informuje robota internetowego, że dany zasób został usunięty i nie powinien się do niego więcej odwoływać.

Optymalizacja obrazów

Innym częstym błędem na stronach www jest nieprawidłowa optymalizacja obrazów. Zamiast obrabiać je pod kątem maksymalnej wydajności, webmasterzy wrzucają je w oryginalnych rozmiarach i nazwach do konkretnego zasobu.

Zacznij nadawać obrazom łatwiejsze do odczytania nazwy pliku. Zamiast nazwy DSC3044.jpg, użyj nazwy naturalnej dla człowieka. Duże znaczenie pod kątem SEO jest ustawienie tekstu alternatywnego (alt text) dla każdego pliku graficznego. Wyszukiwarki nie są w stanie zidentyfikować zawartość obrazu (jeszcze). Może jedynie odczytać tekst alternatywny. Oznaczanie wszystkich obrazów z odpowiednim tekstem alternatywnym pozwoli im je łatwiej identyfikować i indeksować.

Nie należy umieszczać zdjęć w oryginalnych dużych rozmiarach np.: zgranych z karty SD aparatu fotograficznego. Każda fotografia powinna zostać zmniejszona, aby nie wczytywała się zbyt długo. Czas ładowania strony również ma wpływ na SEO, który powinien być jak najniższy. Duże rozmiary grafik zwiększają ten czas. Użytkownik, który musi czekać perę sekund dłużej na załadowanie zasobu, również może z tego zrezygnować.

Niezgodne Nagłówki

Nagłówki odgrywają kluczową rolę w strukturze witryny. Niestety, niektórzy webmasterzy nie wykorzystują ich prawidłowo. Dobrą zasadą jest, aby ograniczyć się do korzystania z jednego tagu H1, dwóch tagów H2, trzech tagów H3 na każdej podstronie serwisu. Pozwoli to na bardziej prawidłowe zdefiniowane struktury witryny.

Znaczniki H mają duży wpływ na pozycjonowanie strony.

Strona z przedrostkiem www i bez

Czy zdajesz sobie sprawę, że dla wyszukiwarki internetowej są to dwie różne strony ?

https://www.cpsystem.pl
https://cpsystem.pl

Dla użytkownika nie ma to kompletnie żadnego znaczenia, lecz ta sama treść pod dwoma adresami powoduje duplikat treści (duplicate content). Należy zadbać o to, aby Twoja strona www była dostępna tylko i wyłącznie pod jednym adresem.

Ponieważ sama treść pojawia się pod dwoma różnymi adresami URL (z www i bez www) wyszukiwarka może się pomylić i spróbować zindeksować treści z obu adresów. Oznacza to, że będzie ona traktować te dwa miejsca jak duplikaty, i może ukarać stronę w rankingu wyszukiwania.

Dla właścicieli stron internetowych, takich jak Ty, którzy po prostu starają uczynić treści internetowych, aby były łatwe do odnalezienia to błąd, który należy eliminować.

Która wersja jest lepsza ? www, czy bez www?

Jeśli chodzi o SEO, to nie ma to kompletnie znaczenia, którą wersje wybierzesz, czy zdecydujesz się skorzystać z www lub bez www. Stanowisko Google jest niezmienne od lat: nie ważne, czy używasz www lub nie, ale ostrzegają, że musisz wybrać jedną wersje, która będzie preferowaną domeną.

Takie przekierowanie 301 najprościej utworzyć w pliku .htaccess w katalogu głównym domeny:

z wersji bez www na wersje z www:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^moja-domena.pl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.moja-domena.pl/$1 [R=301,L]

z wersji z www na wersje bez www:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.moja-domena.pl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://moja-domena.pl/$1 [R=301,L]

Ignorowanie title i description

W wynikach wyszukiwania dwie najważniejsze sekcje to link do Twojej strony i opis, który wyświetla się pod linkiem.

title i meta descritpion

Tytuł i opis strony to krytyczne czynniki w poprawie widoczności witryny. Podobnie jak inne treści na Twojej stronie, robot Google skanuje je do oceny rentowności i pozycjonowania w swoich wynikach wyszukiwania. Description wpływa na współczynnik CTR, im bardziej się do niego przyłożysz, tym więcej użytkowników uzyskasz.

Unikanie tych problemów jest możliwe za pomocą kilku poprawek do swoich taktyk SEO.

Strona główna – jeśli tytuł nie odzwierciedla ogólnego tematu witryny i produktu / usługi, ludzie nie będą mogli go odnaleźć, kiedy przeprowadzają wyszukiwanie.

Stwórz unikalne opisy: Kiedy użytkownicy szukają Twojej strony, Google i inne wyszukiwarki zapewnią im krótki fragment opisujący firmę, usługę i / lub produkt. Tag meta description nie wpływa bezpośrednio na pozycje w wyszukiwarce Google, lecz jeśli chcesz zwiększyć współczynnik CTR musisz stworzyć dokładne opisy, które przyciągają ludzi. Opisy te powinny być jasne i zwięzłe.

Google Narzędzia dla webmasterów i wskazówki dla webmasterów

GWT – Google Webmaster Tools to podstawowe narzędzie, gdzie można sprawdzić problemy i kondycję swojej strony w wyszukiwarce Google. Po dodaniu strony do narzędzi – odnajdziemy między innymi: informacje o niepoprawnych tagach title i description, sprawdzimy błędy indeksowania (błędy 404, serwera itp.), linki wewnętrzne, zewnętrzne prowadzące do naszej witryny i jakich fraz używają użytkownicy, którzy widzą naszą stronę w wyszukiwarce Google. Dodamy mapę strony XML, stestujemy plik robots.txt.

Wymieniłem tylko część funkcji, które dostarcza GWT. To potężne narzędzie od Google, które dostarcza wiele informacji na temat witryny www. Warto korzystać i monitorować.

Oficjalne wskazówki dla webmasterów, które dostarcza Google w swoich dokumentacjach to potężne źródło wiedzy na temat, jak tworzyć strony przyjazne dla użytkowników. Wiedza już jest, wystarczy tylko po nią sięgnąć.

Krzysztof Czukiewski

Właściciel CP System. Pasjonat technologii internetowych. Od 2009 zgłębia tajemnice Wordpressa i optymalizacji SEO. Aktywnie pomaga właścicielom stron www w poprawie ich widoczności w wyszukiwarkach internetowych Google i Bing wykorzystując całą wiedzę i zdobyte przez lata doświadczenie.
Zamknij menu