Coraz częściej mamy do czynienia z dostarczaniem wyczerpujących odpowiedzi na nasze pytania bezpośrednio przez wyszukiwarkę Google, czyli tzw. direct answers. Powodują one, iż użytkownicy mogą uzyskać potrzebne im informacje bez wchodzenia na konkretną stronę. Radykalne zmiany w wyszukiwaniu, jakie systematycznie wprowadza firma z Mountain View sprawiają, że rozwija się metoda pozycjonowania nazywana On-SERP SEO. Jej celem jest spowodowanie, by internauta przeszedł z pierwszej strony wyszukiwarki do naszej witryny.
Co to jest On-SERP SEO i direct answers?
Przez wiele lat dążenie do znalezienia się w TOP10 pozycji wyszukiwarki było podstawowym celem tysięcy agencji marketingowych i wyspecjalizowanych freelancerów na całym świecie. Wszystko zmieniło się, gdy pojawiły się tzw. szybkie, rozszerzone odpowiedzi w Google.
Znane również jako direct answers, zerowe wyniki wyszukiwania zmieniają model dystrybucji informacji, jaki dotąd znaliśmy. Użytkownicy nie muszą już przechodzić na poszczególne witryny, by uzyskać odpowiedź na swoje pytanie. Robi to za nich algorytm doboru treści.
Specjalnie opracowana metoda pokazuje internaucie skrócone rozwiązanie jego problemu. Wynikiem może być przepis kulinarny, prognoza pogody, aktualny kurs waluty czy akcji spółki giełdowej. Pozycjonowaniem w takim środowisku zajmuje się właśnie metoda On-SERP SEO.
Jak zmieniały się odpowiedzi w wyszukiwarce?
Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu głównym widokiem, jaki kojarzyliśmy z wyszukiwarką Google, była strona TOP10 wyników z ewentualnymi reklamami i linkami sponsorowanymi. Przez długi okres sytuacja się nie zmieniała poza kosmetycznymi modyfikacjami wizualnymi.
Obecnie mamy do czynienia z diametralną zmianą zachowań użytkowników, dzięki rozwojowi nowych technologii rozpoznawania mowy. Wyszukiwanie przy użyciu asystenta głosowego stało się czymś naturalnym. Coraz częściej korzystamy też ze smartfonów, zamiast desktopów.
Powszechne stało się również korzystanie z bezpośrednich odpowiedzi wyszukiwarki, czyli direct answers. Na tzw. zerowej pozycji wśród wyników mamy zazwyczaj skrócone wyjaśnienie problemu. Często jest ono wystarczające i nie wymaga dalszych poszukiwań.
Na czym polega pozycja zero w Google?
Określana jako pozycja zero pierwsza sekcja wyników wyszukiwania zawiera skróconą, wybraną przez algorytm odpowiedź na nasze zapytanie oraz link do strony, z której pobrano informacje. Istotnym aspektem jest fakt, że grafiki i tekst mogą pochodzić z różnych witryn.
Wprowadzone w 2014 r. przez Google tzw. zero-click searches spowodowały konieczność rozwoju nowych metod pozycjonowania. Faktem jest, że wyczerpujący direct answer nie zachęca do dalszego przeglądania strony. Warto jednak walczyć o uwagę internauty.
Metodologią stosowaną w tym wypadku jest On-SERP SEO. Warto zatem optymalizować treści zawarte w swoim serwisie tak, by były one dobrze oceniane przez algorytm wyszukiwania. Wtedy mamy szansę znaleźć się na zerowej pozycji i przejąć ruch.
Jakich dziedzin dotyczą direct answers?
Bezpośrednie odpowiedzi dotyczą coraz większej liczby zagadnień i obszarów gospodarki. Obecnie możemy uzyskać informacje bez konieczności klikania w link m.in. na niżej wymienione tematy.
- Notowania walut – wpisując skróconą nazwę danej jednostki monetarnej, otrzymamy jej aktualny, średni kurs. W podobny sposób możemy również przeliczyć wartość np. złotówki do euro.
- Akcje – w zerowym wyniku możemy także otrzymać poziom notowań giełdowych spółek, a także przystępny wykres zmian wartości akcji w czasie.
- Tłumaczenia – doskonałym przykładem jest Google Translate, który występuje również w formie zero-click direct answer.
- Pogoda – w szybki sposób sprawdzimy aktualne warunki atmosferyczne w dowolnym mieście na świecie.
Transport lotniczy – jeżeli wpiszemy do wyszukiwarki hasło w formacie „miasto-miasto loty”, to uzyskamy informacje o najbliższych połączeniach i ich cenach.
Wśród zaimplementowanych funkcji jest również zerowe wyszukiwanie pokoi hotelowych, definicji encyklopedycznych, zestawień ras zwierząt i gatunków roślin, wyników meczów, jak i cen wszelkiego rodzaju produktów w sklepach internetowych.
Czy On-SERP oznacza koniec tradycyjnego SEO?
Część specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem witryn uważa, że wdrożenie technologii zero-click search przez Google to początek końca branży SEO. Okazuje się jednak, że jest to jedynie bardzo ciekawy krok w ewolucji wyświetlania treści przez wyszukiwarkę.
Jeżeli już teraz zaczniemy stosować techniki On-SERP i zadbamy, by prawidłowo, a zarazem atrakcyjnie wyświetlać się na zerowej pozycji, to zdeklasujemy konkurencję. Do znalezienia się u góry TOP10 potrzeba wielu działań optymalizacyjnych, jednakże warto do tego dążyć.
Co znaczy On-SERP SEO dla mojego biznesu?
Nowy trend oznacza dla Ciebie konieczność przystosowania firmowej witryny do nowych potrzeb. Istotnych jest wiele aspektów, takich jak metatytuł oraz metatagi, wizytówka Google, technologia AMP czy atrybut schema kategoryzujący treści jako przepisy kulinarne, wideo czy artykuły.
Do znalezienia się na szczycie wyników jest konieczna optymalizacja praktycznie każdej części naszej strony www, również treści tekstowych oraz obrazów. Jeżeli chcesz, by Twoje podstrony służyły internautom jako direct answer, to możesz skorzystać z naszej pomocy. Zajmujemy się profesjonalnym pozycjonowaniem z użyciem technik On-SERP SEO.