Nie każdy przeciętny użytkownik internetu zdaje sobie sprawę, że istnieje takie pojęcie jak anchor text. I to mimo że ma z nim do czynienia każdego dnia. Jest to jeden z kluczowych elementów niemal każdej strony internetowej oraz podstawa działania wyszukiwarki Google. Z treści artykułu dowiesz się, co kryje się pod omawianym pojęciem, jakie są rodzaje anchor textów oraz jakie jest ich znaczenie w pozycjonowaniu stron www?
Czym jest anchor text?
Inaczej zwany jest tekstem kotwicy. To pojedynczy wyraz lub grupa wyrazów, pod który został podpięty odnośnik do strony internetowej (czyli prościej mówiąc, jest to treść linka).
Klikając w anchor texty czytelnik zostaje przeniesiony do domeny docelowej, czyli Twojej strony www (element ten wykorzystuje się w artykułach sponsorowanych). Ponadto jest on istotny w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukań — służy do podkreślenia wagi danego słowa kluczowego.
Rodzaje anchorów
Zgłębiając temat tekstu kotwicy, należy wspomnieć, że istnieje kilka rodzajów anchorów. Są one stosowane zamiennie, z różną częstotliwością a ich użycie zależy m.in. od formy pozycjonowanego elementu. Do najbardziej znanych i najczęściej używanych anchor textów należą:
- brand anchor — słowem kluczowym w tym przypadku jest nazwa danej marki; jest to najpopularniejszy rodzaj, który jednocześnie najłatwiej użyć, jego dodatkową zaletą jest fakt, że wpływa na rozpoznawalność marki w sieci oraz podniesienie jej wartości,
- anchor generyczny (tzw. Call To Action) – choć przybiera formę nachalnej reklamy, jest w dalszym ciągu często stosowany; nie odnosi się bezpośrednio do słowa kluczowego czy treści promowanej na stronie, jest to słowo wzywające do działania — np. „przeczytaj”, „sprawdź”,
- nagi anchor (naked) — jest to po prostu adres strony internetowej lub podstrony danej domeny, odchodzi się od jego używania na rzecz naturalniej wyglądających form jak exact match,
- anchor typu exact match — forma anchoru, która jest najczęściej stosowana i najwyżej ceniona przez algorytmy pozycjonujące Google, są to słowa kluczowe powiązane z tematem artykułu, umieszczone w nim w sposób naturalny w nieodmienionej formie,
- anchor typu partial match — podobny do tekstu kotwicy typu exact, jednak zamiast na słowach kluczowych bazuje na ich synonimach,
- anchory w formie obrazów.
Anchor text a pozycjonowanie
Każdy z wymienionych rodzajów anchorów jest skrupulatnie analizowany przez algorytmy wyszukiwarek, dlatego należy ich używać ostrożnie i z rozwagą. Generalnie służą budowaniu rozpoznawalności marki i pozycjonowaniu strony. Anchor texty typu brand czy naked budują siłę witryny, partial i exact match promują linkowanie wewnętrzne, zaś anchory generyczne wykorzystuje się, gdy chce się przekierować czytelnika do podstrony zawierającej rozwinięcie treści.
Czasy, kiedy anchor texty miały decydujący wpływ w pozycjonowaniu strony www, minęły. Nie oznacza to, że nie mają żadnego znaczenia w promowaniu jej w rankingu wyszukiwań. Wprost przeciwnie. Google dokładnie je analizuje pod kątem informacji, do jakiego linku prowadzi.
Algorytmy pozycjonujące działają mi.in. w oparciu o anchory
Tekst kotwicy zamyka się zawsze pomiędzy dwoma znacznikami <a> i </a>. Roboty wyszukiwarki, skanując różne strony internetowe, poszukują m.in. tych treści. Następnie na podstawie danych algorytmów tworzą ranking wyników wyszukiwania. Im wyższa pozycja we wspomnianym rankingu, tym większa szansa na zwiększenie ruchu w danej domenie. W walce o najwyższe miejsca ogromne znaczenie mają również anchor texty. Należy jednak pamiętać, aby używać ich z głową. W przypadku gdy roboty stwierdzą, że nie działasz w zgodzie z polityką firmy, mogą zostać nałożone na Twoją witrynę filtry. W takim wypadku strona www będzie dużo niżej w wynikach wyszukiwania lub przestanie być w ogóle widoczna.
Teksty kotwicy w praktyce
Teoria teorią, a najważniejsza pozostaje praktyka. Jak zatem używać anchorów, aby poprawić swoją widoczność i nie narazić się na konsekwencje ze strony Google? Przede wszystkim należy zadbać o różnorodność, gdyż będzie to wyglądało najbardziej naturalnie. Nie należy skupiać się na głównych frazach, słowach kluczowych najbardziej oczywistych dla danej działalności. Warto pomyśleć m.in. o frazach długiego ogona, które w ostatecznym rozrachunku mogą przynosić zdecydowanie większą rzeszę klientów (pamiętaj przy tym, że absolutne maksimum znaków, w których musisz się zmieścić to 60).
Na co zwrócić baczną uwagę?
Używając anchor textów, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które są brane pod uwagę przez roboty skanujące. Są to:
- odpowiednio dobrane frazy kluczowe (jest to absolutna podstawa w optymalizowaniu anchorów, przy czym warto przemyśleć również słowa z tzw. długiego ogona),
- różnorodność anchorów (według specjalistów SEO 30-40% anchorów powinny stanowić tzw. brandy, kolejne 30-40% dopasowanie częściowe, a reszta podzielona równo pomiędzy pozostałe rodzaje),
- treść znajdująca się w sąsiedztwie linku (link umieszczony w akapicie poświęconym danemu zagadnieniu będzie nie tylko wyglądał naturalnie, ale równie będzie miał większą moc),
- ALT tagi (stanowią również ułatwienie dla czytelnika).