Jesteś na etapie projektowania swojej strony internetowej i nie wiesz, co powinno się na niej znaleźć? Podpowiemy, jakie elementy muszą się pojawić, a czego lepiej unikać. Przeczytaj artykuł i pozbądź się wszelkich wątpliwości!
Najważniejszy element – strona główna twojej witryny www
Pierwszą rzeczą, jaką widzi gość, jest strona główna. Powinna więc być ona wizytówką dla całej twojej witryny. To, co będzie tam umieszczone zaważyć może na tym, czy dana osoba zostanie, czy opuści adres www.
Musi ona zachęcać do odwiedzenia kolejnych podstron, zapoznania się z ofertą, pozostawienia kontaktu. Należy więc umieścić tam krótką informację o działalności firmy, np. w formie chwytliwego sloganu lub nie zdradzać charakteru działalności, a jedynie zaintrygować i zmusić do dalszego poszukiwania informacji na stronie.
Strona główna – o czym musisz pamiętać?
Zanim zaprojektujesz swoją stronę główną, zastanów się, do kogo kierujesz swoją ofertę (grupa docelowa) oraz jaką reakcję chcesz uzyskać (wpisanie do newslettera, przeczytanie artykułów, zakupy). Od tego zależeć będzie język, jakim zwracać się będziesz do potencjalnych klientów, a także struktura i układ strony – przy witrynie sklepowej większy nacisk kładzie się na wyświetlanie specjalnych ofert zachęcających do zakupów, natomiast przy blogach ważne będzie zachęcenie do odczytania jak największej ilości wpisów i zapisanie się do grona subskrybentów.
Uwaga! Staraj się nie umieszczać zbyt wielu informacji i elementów na stronie głównej. Wizualny chaos może skutecznie zniechęcać do pozostania na niej, a także sprawić, że firma będzie prezentować się mniej profesjonalnie. Musisz wiedzieć, czego chcesz, postawić na konkrety, nie bać się wolnych, niewypełnionych treścią przestrzeni – tzw. white space – te wszystkie elementy wpływają pozytywnie na pierwsze wrażenie oraz budują wizerunek firmy w sieci.
Opis oferty – czego unikać podczas tworzenia tej podstrony
Tworząc opisy oferty, propozycji biznesowych czy działalności twojej firmy pamiętaj o jednym – skup się na tym, co możesz zaoferować swojemu klientowi, czyli posługuj się językiem korzyści. Gość odwiedzający twoją witrynę raczej nie będzie zainteresowany ścianą tekstu o zasługach, osiągnięciach i ogromnych zaletach firmy. Jego interesować będzie przede wszystkim to, co ty, jako firma, możesz mu zaproponować.
W opisie oferty czy działalności firmy skupiaj się więc na pozycji klienta – spróbuj wejść w jego skórę. Zastanów się najpierw, kto stanowić będzie grupę docelową i język korzyści dostosuj właśnie pod nią.
Jeżeli posiadasz wiele produktów, warto stworzyć katalogi, które pogrupują je w przemyślany i sensowny sposób, wówczas klientowi łatwiej będzie poruszać się po stronie.
O mnie/o firmie – jak stworzyć dobry opis?
Tak jak w przypadku opisu oferty czy kategorii produktów – skup się tutaj na odpowiedzi na pytanie „Dlaczego klient ma wybrać akurat ciebie”. Ważne jest więc przedstawienie, czym wyróżniacie się jako firma na tle konkurencji, jakie są wasze mocne strony, jaki przyświeca wam cel i misja. Dobrze jest także umieścić krótką historię działalności, a także przedstawić charakterystykę pracy.
Jeżeli twoja działalność opiera się na tworzeniu bloga czy bardziej medialnej pracy, opis „o mnie” powinien w sposób ciekawy cię przedstawić, jak się nazywasz, czym się zajmujesz, co lubisz.
Warto pokazać się z nieco bardziej „ludzkiej strony” – w ten sposób łatwiej zyskać zaufanie i sympatię odwiedzających. Jednak pamiętaj – to grupa docelowa odbiorców określa język oraz formę wypowiedzi, jaką możesz się posłużyć.
Dane kontaktowe firmy oraz formularz dla potencjalnych klientów
Istotne jest umieszczenie na stronie danych do kontaktu z firmą – adres siedziby, e-mail, nr telefonu, ewentualnie inne adresy social mediów, z których korzystamy.
To niezwykle ważne, gdyż podnosi to znacznie wiarygodność firmy i umożliwia kontakt w przypadku jakichkolwiek problemów. Poza tym zyskujemy także nowych obserwatorów w mediach społecznościowych, poszerzając tym samym grono odbiorców przyszłych ofert i reklam.
Dobrze jest także, by na stronie znajdował się formularz dla gości do zapisania się na newsletter, To doskonałe rozwiązanie zwiększające grupę osób, do których możemy kierować bezpośrednie oferty, zachęcające promocje bądź informować o nowych artykułach na stronie.
Opinie i referencje klientów – najlepsza forma reklamy!
Jeżeli twoja witryna służy do sprzedaży produktów bądź usług, warto udostępnić odwiedzającym opcję pozostawiania ocen i opinii, a także zachęcać do tego po zakończonych zakupach, wysyłając stosowną prośbę na e-mail. To z pewnością jedna z lepszych form reklamy – masa pozytywnych opinii użytkowników sprawia, że klient sam chce spróbować i przekonać się o jakości na własnej skórze.
Chętniej wybierze także sprawdzone produkty, nawet jeśli konkurencja oferuje je w innej, nieco atrakcyjniejszej cenie.
Co powinno znaleźć się na stronie internetowej – podsumowanie
To, co powinna zawierać twoja witryna www, zależne jest w dużej mierze od charakteru działalności, grupy docelowej i celu, do jakiego chcesz dążyć. Zanim zaczniesz projektowanie, zastanów się nad tymi elementami – dzięki temu łatwiej będzie ci tworzyć poszczególne treści.
Pamiętaj także o tym, by nie ładować na jedną stronę zbyt wielu informacji. Zadbaj więc o wizualny porządek i harmonię, nie bój się przestrzeni i minimalizmu – to one obecnie są wyznacznikiem profesjonalizmu.