Biała przestrzeń w projektowaniu stron internetowych: definicja i praktyki

Spis treści
Pustka nie zawsze oznacza brak pomysłu. Czasem jest idealnym tłem dla ważnych rzeczy, które autor chce podkreślić, na których widz powinien skupić wzrok. Tak dzieje się również podczas tworzenia stron www. Czym są białe przestrzenie i dlaczego właściciel witryny nie powinien się ich bać?

Czym jest biała przestrzeń? Gdzie można ją znaleźć?

Biała przestrzeń

Nazwa „biała przestrzeń” może być nieco myląca – wydawać by się mogło, że jest to białe, niezaaranżowane pole dookoła tekstu, które wskazuje na brak pomysłu lub oszczędność na treści. Jednak tzw. white space wcale nie musi być w tym kolorze. Czym więc tak naprawdę jest ten element, wywodzący się ze sztuki klasycznej?

To cała przestrzeń na stronie internetowej, która nie jest zapełniona tekstem bądź grafiką. To najzwyczajniej w świecie tło, odstępy między kolejnymi polami, marginesy. Spotkać można ją nie tylko w sieci, ale również w reklamach, na billboardach, podczas oglądania dzieł w galerii sztuki.

Do czego służy przestrzeń negatywna?

Taka wolna przestrzeń jest niezwykle istotna dla wyglądu i czytelności strony www, reklamy czy innych projektów. To tak samo ważna rzecz, jak inne elementy witryny – tekst, menu, grafiki. Nie wolno bać się stosowania białych przestrzeni; pomagają one rozgraniczyć poszczególne pola, uwydatniają najważniejsze elementy, tworzą wizualną harmonię. Strona wydaje się wówczas lekka, łatwiej jest się na niej odnaleźć.

Biała przestrzeń a czytelność strony

Stosowanie wolnych od treści przestrzeni pomaga w sensownym pogrupowaniu tekstu czy innych pól funkcyjnych, jak menu, stopka, logo. Dzięki temu czytelnikowi łatwiej jest przeskanować wzrokiem stronę i znaleźć interesujące go informacje. Prawda jest taka, że w obecnych czasach niemalże nikt nie czyta treści „od deski do deski”, dlatego tak ważne jest dzielenie ściany tekstu i robienie pustych odstępów pomiędzy kolejnymi kolumnami. Zwiększenie czytelności sprawi, że strona będzie zdecydowanie chętniej przeglądana.

Biała przestrzeń a odbiór przez czytelnika

Ważne jest, jak wizualny aspekt strony wpływa na odbiór przez odwiedzających ją gości. Stosowanie białych przestrzeni sprawia, że witryna wydaje się być bardziej uporządkowana, czysta, uspokajająca. Tworzenie przemyślanych przestrzeni świadczy o profesjonalnym podejściu i nowoczesności. Wizualna harmonia jest więc bardzo ważna, niezależnie od grupy docelowej.

Minimalizm – trend, który przeniósł się również do sieci

Przestrzeń, zmniejszenie ilości niepotrzebnych ozdobników, miejsce na głębszy oddech – to cechy minimalizmu, który na dobre zagościł nie tylko we wnętrzach domów, biur i restauracji, ale również w reklamie i internecie. W tym wypadku mniej znaczy lepiej! Lepiej widoczne stają się więc rzeczy naprawdę ważne, takie, które chcesz wynieść przed szereg, na których chcesz skupić uwagę innych. W przypadku stron www może to być logo, flagowy produkt lub motto firmy.

Dawniej strony, reklamy, ulotki przepełnione były treścią po brzegi. Liczyła się każda przestrzeń, by móc przekazać jak najwięcej informacji potencjalnym klientom. Obecnie praktyka ta jest uznawana za przestarzałą i niemodną, zdecydowanie działa odwrotnie, niż pierwotnie zamierzono.

Landing page – jak zachęcić gości do wgłębienia się w witrynę?

White space znalazł także zastosowanie w tworzeniu tzw. landing page, czyli stron, na które poprzez swój design i intrygującą treść (albo jej niemalże całkowity brak) zachęcają do określonego działania. Ich wygląd ma motywować do wejścia w głąb witryny, ale nie może przekazywać zbyt wielu informacji od razu, dlatego najlepiej sprawdza się tu kompletny minimalizm. Duża biała przestrzeń (najlepiej w ciekawym kolorze, dobrze współgrającym z charakterystyką firmy), grafika lub logo oraz krótki tekst z odnośnikiem do kolejnej strony – tyle wystarczy, by wzbudzić ciekawość i poprowadzić gościa dalej.

Mikro i makro white space – czym się różnią?

Jak sama nazwa wskazuje, mikro od makro przestrzeni różnić się będzie wielkością. Zatem dużo bardziej zauważalna będzie biała przestrzeń makro – to wszystkie puste pola dookoła tekstu, marginesy po bokach, ramki okalające zdjęcia czy grafiki. Doskonałym przykładem zastosowania dużej przestrzeni negatywnej, czyli white space (w tym wypadku faktycznie białej) jest strona wyszukiwarki Google.

Z kolei mikro dotyczyć będzie przede wszystkim tekstu – odstępów między akapitami, literami, interlinią. Wpływa ono na czytelność treści, zastosowanie odpowiednich spacji między poszczególnymi elementami zachęcać będzie więc do czytania.

Podsumowanie – czy biała przestrzeń jest potrzebna twojej stronie?

Nie tylko potrzebna, ale i niezbędna. Kwestią sporną może być jedynie jej wielkość. Stosowanie pustych przestrzeni wpływa pozytywnie na odbiór strony i w żaden sposób nie świadczy o braku pomysłu czy lenistwie projektantów.

Duża biała przestrzeń staje się coraz modniejsza – chętnie korzystają z niej wielkie firmy i marki, takie jak Google, Apple, Ikea, znani projektanci, artyści, twórcy reklam. Nie powinieneś więc obawiać się stosowania przestrzeni negatywnej na swojej stronie. Warto zaufać profesjonalistom, którzy dobiorą odpowiednią wielkość, kolor white space, a także sformatują tekst, tak by był bardziej atrakcyjny i czytelny.

Źródło

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz pytanie? Napisz do nas

Uzupełnij formularz poniżej, a nasz zespół skontaktuje się z Tobą w przeciągu jednego dnia roboczego.