ile kosztuje strona internetowa

Jedno z pierwszych pytań nowych klientów, co zrozumiałe, dotyczy ceny budowy strony. Krótką odpowiedzią będzie: wszystko sprowadza się do ilości pracy.

O ilości pracy decydują dwa czynniki: rozmiar oraz poziom skomplikowania witryny internetowej. Oznacza to, że profesjonalnie wyglądająca, informacyjna strona www z pięcioma podstronami i standardowym dostosowaniem będzie kosztować mniej niż bardziej spersonalizowany projekt witryny z pięćdziesięcioma podstronami i niestandardowymi rozwiązaniami.

Jeśli chodzi o rzeczywisty koszt budowy strony internetowej, dla małej firmy może to być mniej niż 1 500 zł netto, a większej nawet 7 000 zł netto. To bardzo duży rozstrzał cenowy, przytoczymy zatem więcej aspektów, dzięki czemu będziesz mógł uzyskać realne oszacowanie kosztów zaprojektowania Twojej strony internetowej.

UWAGA: Poniższe informacje dotyczą małych firm. Artykuł nie jest przeznaczony dla dużych korporacji z dużymi budżetami, które posiadają pełnoetatowych pracowników projektujących i rozwijających strony firmowe.

Dwie opcje cenowe do zaprojektowania i stworzenia strony internetowej dla małej firmy to wynajęcie specjalisty lub próba samodzielnego jej wykonania.

Spis treści

OPCJA 1: Wynajęcie specjalisty

Jeśli jesteś bardzo zajęty prowadzeniem firmy i nie jesteś osobą „techniczną” powinieneś wynająć kogoś, aby zbudował dla Ciebie stronę www.
Jeżeli przeszukałeś internet i odwiedziłeś witryny projektantów stron internetowych, prawdopodobnie napotkałeś:

  • brak cen;
  • szerokie widełki cenowe – od małych do bardzo wysokich.

Wiele firm/freelancerów zajmujących się projektowaniem i tworzeniem witryn nie podaje konkretnych cenników ani nawet widełek cenowych, zachęcając do kontaktu i niezobowiązującej wyceny. Niektórzy też oferują automatyczną wycenę na podstawie wypełnianego przez Ciebie formularza on-line – pamiętaj, że są to tylko stawki przybliżone. Warto jednak wiedzieć, jaki nakład finansowy mniej więcej powinno się przygotować na ten cel. Postaraliśmy się więc w jednym miejscu zebrać wszystkie informacje dotyczące kosztów budowy (lub przeprojektowania) strony internetowej dla małej firmy w 2019 roku.

Powiedzmy więc sobie konkretnie: ile kosztuje strona internetowa? Okazało się, że stawka zaprojektowania profesjonalnej witryny waha się zazwyczaj od 2 do 5 tysięcy złotych, ale może też wynosić nawet 20 000 zł, jeśli projekt zawiera dużą ilość podstron i wymaga spersonalizowanego dostosowania.

UWAGA: Projektowanie i tworzenie stron internetowych są często używane jako synonimy. Projektowanie stron internetowych można by porównać do pracy z architektem – to jak tworzenie projektu domu. Natomiast samo tworzenie strony jest jak praca z wykonawcą, który buduje Twój dom według wcześniej ustalonego projektu. Powyższe szacunki na 2019 r. dotyczą zarówno projektowania, jak i tworzenia stron internetowych (tj. pełnego kosztu całkowitego).

Przyjrzyjmy się bliżej konkretnym czynnikom wpływającym na cenę budowy strony internetowej dla małych firm.

Objętość strony

W przygotowaniach do zlecenia komuś wykonania strony internetowej kluczowe jest zastanowienie się, co miałoby się na niej znajdować. Brzmi to może trywialnie, ale warto jest dokładnie wiedzieć jeszcze przed wyceną, ile podstron jest Tobie potrzebnych. Dobrze jest od razu zastanowić się, co będzie na każdej z nich, aby uniknąć niezaplanowanych wydatków.

Wyobraź sobie, że masz już stworzoną stronę internetową, na którą wrzucasz swoje treści i nagle okazuje się, że potrzebujesz jeszcze kilku podstron, aby zamieścić ważne informacje. W większości przypadków raczej nie będzie problemu, żeby specjalista, któremu to zleciłeś, rozszerzył stronę – będzie to się jednak wiązało z dodatkowym kosztem, który warto zaplanować jeszcze przed rozpoczęciem projektu.

Co zrobić, jeśli firma zajmująca się tworzeniem stron internetowych oferuje 10-stronicowy pakiet witryny w cenie 3 tysięcy złotych, ale Twoja strona potrzebuje 25 stron? Dobrą zasadą jest dodanie około 100 zł za stronę dla każdej strony ponad to, co jest zawarte w standardowym pakiecie. Dla przykładu, 15 dodatkowych podstron będzie kosztować 1 500 zł. Dodaj tę kwotę do pierwotnej ceny bazowej 3000 zł – Twój koszt całkowity to 4 500 zł. Poszczególne sytuacje mogą się między sobą różnić, ale przynajmniej dostajemy rozsądny kosztorys oparty o wspólne cechy w branży.

Niestandardowy układ witryny

Każdą stronę buduje się na podstawie szablonu, ale jest to tylko punkt wyjścia. Oczywiście możesz przy nim zostać, ale wtedy Twoja witryna będzie nudna i nieatrakcyjna dla czytelników – a przecież nie po to ją tworzysz. Szablon ten powinien zostać tak dostosowany, aby pasował do Twojej marki oraz Twoich osobistych preferencji. Ma zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z Twoich usług. Oczywiście im więcej indywidualnych personalizacji wymaga szablon, tym większy będzie koszt strony.

Niestandardowe obrazy i grafiki

Fantazyjne obrazy i grafiki mogą nadać Twojej stronie jedyny w swoim rodzaju wygląd, ale ma to swoją cenę. Dodatkowo wyrafinowane efekty wizualne, takie jak na przykład ruchome grafiki czy niestandardowe tła często wymagają specjalnego oprogramowania do edycji i/lub usług specjalisty od projektowania graficznego. W zależności od tego, czego oczekujesz od grafiki, możesz za nią zapłacić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.

Programowanie niestandardowe

Czasami konieczna będzie specjalna wtyczka, którą chcesz zastosować w swojej witrynie. Może to być na przykład karuzela obrazkowa, portal członkowski, kalkulator płatności lub inny generator. Być może chcesz, aby klienci mieli na Twojej stronie możliwość rejestracji, bo jest to na przykład sklep internetowy. Wszystko to wiąże się z dodatkowym, niestandardowym programowaniem, które będzie dla Ciebie dodatkowo płatne, ale znacznie ułatwi korzystanie z Twojej witryny.

Innym razem uzyskanie funkcjonalności, której oczekujesz, będzie wymagać dodatkowych testów i kodowania. Rzadko się zdarza, aby każda dodatkowa funkcjonalność była gotowa do użycia za pierwszym razem. Należy tutaj uzbroić się w cierpliwość i wybrać takiego specjalistę, który ma doświadczenie w tworzeniu podobnych dodatków na strony internetowe.

Liczba wersji projektu

Większość projektów stron internetowych rozpoczyna się od stworzenia wstępnego projektu koncepcyjnego (coś w rodzaju szkicu wstępnego) opartego na życzeniach klienta. Projektanci witryn często oferują 1 lub 2 etapy zmian projektowych, aby uwzględnić ewentualne uwagi klienta zanim projekt zostanie sfinalizowany. Każda iteracja projektu może dodatkowo kosztować, co zwiększa koszt całkowity. Z mojego doświadczenia wynika, że 1 lub 2 etapy poprawek wystarczają w 99% przypadków.

Tworzenie treści

Solidna, przemyślana treść jest podstawą każdej dobrej strony internetowej. Jeśli uruchamiasz nową witrynę www, ale nie masz jeszcze żadnych treści, należy je stworzyć. Jeśli masz już istniejącą witrynę, ale jej zawartość jest niskiej jakości lub nieaktualna, należy ją ulepszyć. W zależności od tego, ile informacji musisz opublikować, Twoja witryna może mieć 5-10 stron lub 50. Największa witryna, jaką kiedykolwiek zbudowaliśmy, posiadała ponad 600 podstron!

UWAGA na specjalne okazje. Niezwykle niskie ceny często oznaczają, że otrzymasz wykonanie wątpliwej jakości i nieprzyjemne doświadczenia. Jak to się mówi, zazwyczaj dostajesz to, za co płacisz.

OPCJA 2: Próba samodzielnego wykonania

Jeśli masz podstawową wiedzę na temat technologii internetowej i sam dobrze wykonujesz swoją pracę, możesz spróbować samodzielnie zbudować stronę internetową. Przygotuj się jednak na to, że taki projekt może być bardzo czasochłonny. Ile więc kosztuje strona www, kiedy robisz ją sam?

Narzędzia, których będziesz potrzebował w pierwszej kolejności to:

Nazwa domeny

Wykupienie nowej domeny to koszt paru złotych, przedłużenie na kolejne lata to ok. 100 zł rocznie. Warto dobrze zastanowić się nad nazwą, ponieważ nie zawsze będziesz mieć możliwość jej zmiany. Wiadomo, że powinna być to nazwa Twojej firmy – ale jeśli jest ona bardzo długa, może lepiej postawić na jeden jej człon lub jakieś określające ją słowo kluczowe. Taka nazwa powinna być łatwa do napisania i wymówienia oraz krótka.

Czasami możesz mieć możliwość wyboru TLD, czyli końcówki adresu. Jeśli Twoja firma oferuje usługi tylko na terenie Polski oczywistym wyborem będzie „.pl”. Czasami jednak nawet małe firmy są biznesami międzynarodowymi i chcą mieć na swojej stronie kilka wersji językowych. Bardzo często zdarza się to w przypadku na przykład pensjonatów, które chcą zachęcić zarówno polskich, jak i zagranicznych gości. Wtedy powinieneś postawić na TLD w postaci „.com”, który jak wiadomo jest bardziej ogólny. Dobrze sprawdzają się także końcówki typu „.net”, „.org” czy „.info”, są one jednak dość nietypowe. Klienci na końcu adresu internetowego często odruchowo wpisują „.pl” lub „.com”, mogą więc niechcący trafić na zupełnie inną stronę.

Z tego powodu wiele firm decyduje się na wykupienie kilku domen, które różnią się od siebie tylko zakończeniem TLD. Dzięki temu jeśli klient wpisze podobny adres (jakasfirma.net zamiast jakasfirma.com), zostanie automatycznie przekierowany na prawidłową, Twoją stronę przy pomocy kodu 301 (oczywiście trzeba go najpierw odpowiednio ustawić).

Pamiętaj, że nie powinieneś często zmieniać nazwy domeny. Po pierwsze, Twoi klienci nie będą wtedy mieli szansy na to, aby ją zapamiętać. Po drugie, możesz spotkać się z komplikacjami pod kątem SEO – wprawdzie można powiadomić roboty Google o zmianie adresu, lepiej jednak na wyszukiwanie Twojej strony wpłynie stałość nazwy domeny. Nie mówię już o dodatkowych kosztach związanych na przykład z nowymi wizytówkami.

Warto też sprawdzić historię wybranej przez siebie domeny – jeśli wcześniej nie była wolna, mogą do niej prowadzić jakieś linki ze stron, które niekoniecznie chcesz, aby były kojarzone z Twoją firmą.

Hosting stron internetowych

Na rynku jest wiele usługodawców, tych lepszych i tych gorszych. Od wielkich firm (np. home.pl, nazwa.pl) do mniejszych, ale solidnych (tj. kylos.pl lub dhosting). Koszt wykupienia podstawowej usługi hostingowej waha się od ok. 50 zł do 200 zł rocznie.

Warto tutaj zwrócić uwagę na to, jaki transfer masz do dyspozycji. Większość osób nie wykorzystuje nawet 10% wybranego przez siebie transferu, za który płaci. Pamiętaj, że zwykle jest możliwość rozszerzenia go w dowolnej chwili za odpowiednią opłatą – na początek powinieneś wybrać taki, który faktycznie wykorzystasz (oczywiście z jakimś zapasem), żeby nie generować dodatkowych kosztów. Nie ma sensu płacić za hosting 100 GB, jeśli wykorzystasz na przykład zaledwie 5 GB. To samo dotyczy pojemności serwera – przy małej stronie internetowej wystarczy ok. 1 GB.

Jeśli chcesz skorzystać z usług mniejszej, niesprawdzonej firmy, warto zweryfikować jej uptime – czyli procent, który określa, ile czasu podczas ostatniego roku dany hosting działał bezawaryjnie.

Certyfikat SSL

Nawet jeśli nie planujesz nic sprzedawać bezpośrednio za pomocą swojej strony internetowej, to i tak warto zabezpieczyć swoją witrynę certyfikatem SSL, który umożliwia szyfrowanie połączenia między przeglądarką użytkownika a serwerem www. Znacznie zwiększy to wiarygodność Twojej witryny. Certyfikat SSL jest absolutną koniecznością wszędzie tam, gdzie klienci w jakikolwiek sposób wprowadzają swoje dane (sklepy internetowe, fora, zwykła rejestracja) – jest to dla nich gwarancja, że te dane są bezpieczne.

Abstrahując od tego, czy zielona kłódka ma przełożenie na pozycje w wyszukiwarce, czy nie (moim zdaniem nie jest to ważny czynnik rankingowy), w tym artykule dokładnie opisałem sytuację, w której Google „naciska” na administratorów do instalacji certyfikatów: https://cpsystem.pl/certyfikat-ssl-to-koniecznosc/.

Motyw strony internetowej premium

Istnieją tysiące szablonów do wyboru, od darmowych po płatne (od 30 do 90 dolarów). Zapewniam, że warto w tym przypadku nie skąpić i zainwestować w szablon wysokiej jakości. Dzięki temu strona będzie nie tylko miła dla oka, ale także funkcjonalna. Pamiętaj, że internet jest pełen konkurencji – atrakcyjny i profesjonalny motyw witryny może stać się wizytówką Twojej działalności. Zastanów się, czy sam skorzystałbyś z usług firmy, której strona internetowa rozjeżdża się przez złe kodowanie. Nie wygląda to wiarygodnie, prawda? Przez lata eksperymentowałem z wieloma motywami stron internetowych, a te, których obecnie używam, zapewniają świetny design i solidne zakodowanie.

Możesz też oczywiście wybrać darmowy szablon – będzie on jednak powtarzalny (możliwe, że inna firma też będzie z niego korzystać) i nie zawsze znajdziesz taki motyw, który będzie dopasowany do Twoich indywidualnych potrzeb. Mogą się w nim też pojawić niepotrzebne funkcje i inne elementy, które obniżą wydajność Twojej strony.

Wtyczki premium

Ich cena to ok. 100-200 dolarów. Podobnie jak w przypadku motywów, wybór jest ogromny. I w tym przypadku warto zainwestować w jakość. Dla przykładu, godnymi polecenia wtyczkami są WP Forms i Envira Gallery, z których sam korzystam.

Zastanawiasz się, po co w ogóle Ci płatne wtyczki? Zapewniam, że ułatwią Ci one obsługiwanie Twojej strony. Możesz na przykład wybrać wtyczkę, która pomoże Ci zoptymalizować Twoje teksty pod SEO, co przełoży się na widoczność Twojej witryny w wyszukiwarkach. Inne wtyczki mogą na przykład umożliwić dodawanie nietypowych elementów na stronie, takich jak czat, karuzela obrazkowa czy kalkulator płatności. Wspomniane WP Forms umożliwia dodawanie na stronę różnych formularzy, na przykład kontaktowych, zaś Envira Gallery pomoże Ci stworzyć efektowną galerię zdjęć.

Rozeznaj się w ofertach wtyczek już na etapie planowania strony, aby móc uwzględnić je w swoim kosztorysie. Niektóre z nich w podstawowych wariantach są bezpłatne, nie musisz więc od razu decydować się na zakup wszystkiego, co wydaje Ci się potrzebne.

Stockowe fotografie

Jeśli jesteś dobrym fotografem lub masz już zdjęcia wysokiej jakości do zilustrowania swojej firmy na stronie www, nie musisz nic robić. Ale jeśli zastanawiasz się nad nabyciem zdjęć, istnieje wiele serwisów, w których można zakupić wysokiej jakości fotografie w różnych planach cenowych, tj. https://www.istockphoto.com lub https://www.shutterstock.com. Najtańszym serwisem wg naszego researchu jest serwis https://stock.chroma.pl, w którym można zakupić też pojedyncze zdjęcia bez wykupowania planów cenowych.

W większości przypadków na to, czego potrzebujesz na początek, wydasz od 50 do 200 dolarów. Oczywiście z czasem możesz powiększać swoją bibliotekę zdjęć wraz z ewolucją Twojej witryny internetowej. Istnieją też darmowe banki zdjęć, gdzie przy odrobinie szczęścia uda Ci się zdobyć dobrej jakości materiał. Podsumowanie tego typu darmowych serwisów ze zdjęciami znajdziesz w tym artykule: https://cpsystem.pl/gdzie-znalezc-darmowe-zdjecia-na-strone-www/.

WAŻNE: Nigdy nie kopiuj obrazów z innych źródeł na swoją stronę, chyba że masz 1000% pewności, że masz na to pozwolenie. W przeciwnym razie łamiesz prawo.

Edukacja

Jeśli na co dzień nie zajmujesz się stronami internetowymi, potrzebujesz solidnej dawki wiedzy. Być może będziesz musiał zakupić kilka książek lub wziąć udział w kilku kursach online na temat kodowania HTML/CSS, aby uzyskać chociaż podstawową wiedzę z tego zakresu.

Reasumując: realne wydatki, które będziesz musiał ponieść, to 300-600 dolarów, aby móc zacząć działać.

Najważniejszy koszt: czas

Oczywiście głównym kosztem opcji numer 2 jest Twój czas. Nawet w przypadku „prostej” witryny nie zdziw się, jeśli wyprodukowanie czegoś przyzwoitej jakości, z czego będziesz zadowolony, zajmie ok. 30–60 godzin. I to przy założeniu, że jesteś już trochę zaznajomiony z budowaniem strony internetowej. Jeśli jesteś totalnie początkujący, pomnóż to oszacowanie przez 2 lub 3. Nie przesadzam.

Budowanie nowoczesnej, dobrze zaprojektowanej strony internetowej jest o wiele bardziej czasochłonne, niż myśli większość ludzi. Ale jeśli masz teraz więcej czasu niż pieniędzy i nie przytłacza Cię technologia internetowa, podejście zrób to sam – DIY jest całkowicie opłacalne.

Nie zapomnij o aktualizacjach, konserwacji i licencjach

Analogia do budowy domu jest tutaj bardzo na miejscu. Po podpisaniu dokumentów i zdobyciu kluczy do domu praca się nie kończy – będziesz musiał regularnie inwestować czas, wysiłek i pieniądze w jego utrzymanie.

Jeśli chodzi o wydatki na stronę www, należy regularnie uiszczać opłaty za hosting, domenę i być może roczne opłaty licencyjne za wtyczki premium. Prawdopodobnie będziesz także kupować nowe zdjęcia czy inne pliki graficzne w miarę rozwoju witryny. Jeśli jesteś zajęty, być może będziesz musiał okresowo zatrudniać freelancerów lub agencje, aby pomogli Ci w pisaniu nowych treści lub poszerzaniu funkcjonalności na Twojej stronie.

Twoja witryna będzie również wymagać rutynowej konserwacji technicznej, aby szybko instalować aktualizacje i poprawki zabezpieczeń do podstawowych plików WordPress i wtyczek WordPress, co chroni Twoją stronę internetową przed atakami hakerów.

WAŻNE: nie tylko „wielkie” strony są atakowane – nawet witryny małych firm są obecnie celem dla hakerów.

Jeśli dobrze sobie radzisz z aktualizacjami, to świetnie. Ale musisz być świadomy, że czasami aktualizacje powodują, że na Twojej witrynie pojawiają się błędy (lub dostęp do niej jest całkowicie zablokowany) i musisz wiedzieć, co zrobić, jeśli to nastąpi.

Będziesz także potrzebować systemu kopii zapasowych, aby Twoja strona internetowa mogła zostać szybko przywrócona w przypadku awarii Twojej witryny lub błędu użytkownika. Dobry hosting internetowy powinien zapewnić Ci sporządzanie kopii zapasowych i pomoc w jej przywróceniu w razie potrzeby. Nie próbuję Cię przestraszyć, ale te rzeczy naprawdę zdarzają się od czasu do czasu.

Innym wydatkiem na stronie internetowej, z którym możesz się spotkać w późniejszym czasie, jest dodawanie nowej treści i nowych funkcjonalności do witryny w miarę jej rozrastania się i ewolucji. Dla przykładu, po wyprodukowaniu kilku filmów instruktażowych możesz chcieć dodać bibliotekę wideo do swojej witryny. A może wraz z rozwojem firmy zechcesz zintegrować system automatyzacji marketingu? Jeśli możesz samodzielnie obsłużyć ulepszenia techniczne swojej witryny, świetnie. W przeciwnym razie musisz zatrudnić specjalistę, aby to dla Ciebie zrobił.

Ilość aktualizacji technicznych witryny różni się znacznie w zależności od przedsiębiorstwa. Mamy na przykład klientów, którzy potrzebują pomocy technicznej w wysokości 400–1 000 zł rocznie, podczas gdy inni wydają z nami 3 000–5 000 zł rocznie. W obu przypadkach jest to tańsze niż zatrudnianie kogoś na pełny etat.

Kosztowne błędy na stronie internetowej

Od momentu zbudowania mojej pierwszej strony internetowej w 2003 roku, z powodu złych informacji i decyzji, zmarnowałem wiele czasu i pieniędzy. Nie musisz jednak powtarzać tych samych błędów. W szczególności zwracaj uwagę na poniższe aspekty:

Wadliwa i niesprawdzona technologia. Motyw i wtyczki, których używasz do budowania witryny. Złe kodowanie, które może powodować zagrożenia bezpieczeństwa, niekompatybilność oprogramowania i niestabilność witryny. Trzymaj się sprawdzonych rozwiązań, które obecne są na rynku już od dawna, zostały dokładnie przetestowane i są stale rozwijane. Korzystaj z najlepszych komponentów cyfrowych. W przeciwnym razie będziesz nieustannie naprawiał rzeczy, które ciągle się psują lub, co gorsza, prowadzą do konieczności odbudowania całej witryny.

Nawiązuj współpracę ze sprawdzonymi specjalistami. Kilka lat temu zatrudniłem podwykonawcę do pomocy przy programowaniu niestandardowym w dużym projekcie. Kilka tygodni po rozpoczęciu projektu stało się jasne, że termin dla klienta nie zostanie dotrzymany. Więc zwolniłem go i zmniejszyłem straty – ale zmarnowałem też przy tym cenny czas i pieniądze, aby produkt został dostarczony w umówionym czasie. Nie da się tego zrobić za każdym razem, ale staraj się dokładnie sprawdzać ludzi przed ich zatrudnieniem.

Wnioski - Optymalne rozwiązanie

Na podstawie tych wszystkich informacji możesz łatwo oszacować, ile będzie kosztować strona internetowa dla Twojej firmy. Najlepsze rozwiązanie do budowy świetnej witryny: współpraca ze specjalistą. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, zapłać doświadczonemu projektantowi stron internetowych/programistom za zbudowanie witryny. Pozwoli to zaoszczędzić mnóstwo czasu, pieniędzy i bólów głowy – a produkt końcowy będzie lepszy.

Dawno, dawno temu własnoręcznie naprawiłem swój samochód – zmieniłem olej, założyłem nowe klocki hamulcowe, zainstalowałem pasek rozrządu i wymieniłem pompę wody. Ale ze swoim obecnym samochodem nie dałbym rady. Jeśli moje auto potrzebuje serwisu, zabieram je bezpośrednio do dealera lub wykwalifikowanego mechanika. Bez mrugnięcia okiem – DIY w tym przypadku nie jest warte mojego czasu.

Podobnie jak samochody, dzisiejsze strony internetowe są znacznie bardziej skomplikowane niż strony internetowe sprzed 10-15 lat. Jeśli Twój budżet jest mały, nie ma nic złego w podejściu „majsterkowicza”. Ale jeśli budżet Ci na to pozwala – zatrudnij specjalistę. Podziękujesz sobie (i mi) później.

Krzysztof Czukiewski

Właściciel CP System. Pasjonat technologii internetowych. Od 2009 zgłębia tajemnice Wordpressa i optymalizacji SEO. Aktywnie pomaga właścicielom stron www w poprawie ich widoczności w wyszukiwarkach internetowych Google i Bing wykorzystując całą wiedzę i zdobyte przez lata doświadczenie.

Dodaj komentarz

Zamknij menu