Optymalizacja SEO dla bloga

Spis treści

Jeżeli Twoja strona nie znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – nie istnieje

Współczesny świat staje się coraz szybszy, wydajniejszy i bardziej adopcyjny. Nawet najbardziej popularne wyszukiwarki nie unikną tego trendu.

Użytkownik Internetu chce od razu znaleźć informacje, których szuka, i w większości przypadków ignoruje wyniki wyszukiwania, które wykraczają poza pierwszą stronę.

Już drugi wynik wyszukiwania rzadko osiąga ponad połowę kliknięć pierwszego wyświetlonego wyniku wyszukiwania.

wyniki wyszukiwania google

Z biegiem lat powstała nowa branża: specjalistów SEO

SEO to skrót od Search Engine Optimization. Cel tej branży jest prosty: pokazanie witryny internetowej w rankingu wyszukiwarek „jak najwyżej”, podczas wyszukiwania jej treści.

Wyszukiwarki oceniają dane ze wszystkich znanych stron internetowych i wykorzystują specjalne algorytmy do obliczania trafności strony internetowej dla wyszukiwania. Ponieważ Internet nie jest przestrzenią statyczną, ciągle ewoluuje, algorytmy, z którymi wyszukiwarki oceniają strony internetowe, również ewoluują.

Chociaż na początku wieku online wystarczyło po prostu umieścić tak zwane „słowa kluczowe” w niektórych miejscach w tekście, a także w kodzie HTML strony internetowej, wyszukiwarki dzisiaj oceniają znacznie większą ilość danych, aby ocenić trafność treści.

specjaliści seo

SEO na blogu: Co oferuje Twoja strona dla wyszukiwarek?

Proste umieszczanie słów kluczowych w różnych miejscach nie wystarcza już do wygenerowania trafności dla wyszukiwarek. Co więc musi zrobić Twoja strona internetowa, aby była interesująca dla Google

Rand Fishkin z Moz Blog zwraca na kilka kluczowych kwestii:

Unikalna i cenna treść

Zoptymalizowana strona internetowa powinna oferować nie tylko unikalną treść, ale także określoną wartość. Z jednej strony treść strony powinna być niepowtarzalna w swoim brzmieniu, z drugiej strony ta treść powinna również przynieść wartość dla czytelnika.

Jeśli możesz to zaoferować użytkownikowi, udostępni on Twoją witrynę w sieciach społecznościowych, wyśle link lub poleci ją ustnie tzw. drogą pantoflową.

Jak pisać wartościowe treści? Sprawdź artykuł: Tworzenie treści na stronę internetową – opisy kategorii i produktów

Dobre User Expirence

Wyświetlenia, które użytkownik zbiera na stronie internetowej, są trudne do oszacowania za pomocą algorytmów. Niemniej jednak ważne jest, aby móc zaoferować użytkownikowi pozytywne wrażenia, ponieważ tylko wtedy poleci on swoją witrynę. Te punkty zapewniają dobre wrażenia użytkownika:

  • Treść jest zrozumiała
  • Nawigacja na stronie jest intuicyjna
  • Układ strony jest szybki i bezbłędny nawet przy mniejszych przepustowościach
  • Projekt jest aktualny i atrakcyjny

Ponadto istotne jest, aby strona internetowa mogła być łatwo wyświetlana na urządzeniach mobilnych, takich jak tablety lub smartfony. Z reguły użytkownicy mobilni nie tylko konsumują, ale także dzielą się dobrymi treściami z przyjaciółmi i znajomymi. Jeśli Twoja witryna nie jest zoptymalizowana pod kątem tabletów lub smartfonów, zaniedbujesz dużą grupę odbiorców.

Słowa kluczowe

Jeśli punkt 1 i 2 odnoszą się do Twojej witryny i jej treści, nadal nie będziesz mógł używać inteligentnych słów kluczowych. Nawet jeśli wyszukiwarki wykorzystują łącza i zasoby społecznościowe do obliczania trafności treści, większość algorytmów nadal ocenia słowa kluczowe w określonych miejscach.

Gdzie trzeba umieszczać słowa kluczowe ważne dla SEO na blogu, aby były trafne dla odbiorców?

Narzędzia do tworzenia blogów lub stron internetowych oferują specjalne pola dla słów kluczowych związanych z wyszukiwarką. Początkowo powinieneś utworzyć co najmniej jedno odpowiednie słowo kluczowe, które może być słowem lub frazą, które są istotne dla Twojej treści w wyszukiwaniu. Następujące pola są również ważne dla twojej witryny:

Tytuły

Tytuł SEO to link wyświetlany w wyszukiwarce, a nie tytuł postu. Tytuł powinien zawierać przynajmniej raz główne słowo kluczowe (również słowo kluczowe focus). To słowo kluczowe jest zwykle wyświetlane pogrubioną czcionką przez wyszukiwarki, więc zaleca się, aby było ono używane na początku tytułu.

Opis meta

Meta description to tekst, który pojawia się w wyszukiwarce pod linkiem bezpośrednim. Ponownie, powinieneś upewnić się, że istnieje co najmniej jedno najważniejsze słowo kluczowe, ponieważ są one wyświetlane pogrubioną czcionką. To z kolei zwiększa szansę, że wynik zostanie zauważony. Warto odnotować fakt, że meta description nie jest czynnikiem rankingowym, ale potrafi zwiększyć CTR (współczynnik kliknięć do wyświetleń).

Nagłówki

Nagłówki  H1-H2 (headings). Chociaż nie jest całkowicie jasne, czy gęstość słów kluczowych w nagłówku głównym jest istotna, doświadczenie pokazuje, że użytkownik zwykle oczekuje tego samego tytułu w tytule, co w tytule SEO. Jeśli nagłówek znacznie różni się od tytułu SEO, ryzyko wzrasta, gdy użytkownik instynktownie postrzega treść jako nieistotną i wraca do wyników wyszukiwania. Tytuł i nagłówek SEO nie muszą być identyczne, ale nie powinny być zbyt różne.

Tekst artykułu

Nie powinno dziwić, że użycie słów kluczowych w tekście głównym ma ogromne znaczenie. Należy jednak pamiętać, że treść musi zawsze być odpowiednia i wysokiej jakości. Wyszukiwarki używają teraz algorytmów, które są w stanie rozróżnić, czy tekst główny jest tylko ciągiem słów kluczowych, czy też treść jest spójna.

Adres URL

Dobry URL powinien w najlepszym przypadku zawierać słowo kluczowe i nie zawierać niezrozumiałych ciągu znaków lub cyfr (user-friendly URL). Łatwy adres URL jest łatwy do zapamiętania i łatwo go udostępniać w sieciach społecznościowych, bez konieczności ich kopiowania. Ponadto wiele forów nadal wyświetla dzisiaj adresy URL w pełnym tekście. Krótki i łatwy do odczytania adres URL zyskuje więcej sympatii niż długa, tajemnicza nazwa.

Zdjęcia i znaczniki graficzne

Obrazy na stronach internetowych opartych na słowach kluczowych są zawsze przydatne. Po pierwsze, mogą pomóc w poprawie rankingu, bezpośrednio lub pośrednio, a po drugie twoja witryna może zostać przechwycona również w wyszukiwarkach obrazów. W przypadku obrazów, wyszukiwarki oceniają tytuł, nazwę pliku, powiązany tekst i tak zwany atrybut ALT.

Najlepiej umieść słowa kluczowe powiązane z obrazem w tych lokalizacjach. Zwykle można to zrobić za pomocą narzędzia do tworzenia witryny.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Dobra strona jest chętnie polecana. Wyszukiwarki też to wiedzą. Algorytmy wykrywają, czy twoja strona internetowa odnosi się również do wysokiej jakości treści z innych stron internetowych, a tym samym tworzy kolejny czynnik dla istotności strony.

Wewnętrzne i zewnętrzne linki do wysokiej jakości treści również mogą mieć pozytywny wpływ na Twój ranking.

Sieci społecznościowe

Sieci społecznościowe nie mają zbyt wielkiego wpływu na ranking wyszukiwarek, ale są nadal ważne dla rozpowszechniania treści. Dlatego zbuduj swoją stronę internetową tak, aby od samego początku była dostępna we wszystkich możliwych sieciach społecznościowych, a co za tym idzie polecana. Należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Używaj wyraźnie widocznych przycisków udostępniania odpowiednich sieci społecznościowych
  • Projektuj adresy URL, tak aby były łatwe do skopiowania i dobrze wyglądały w miejscach, w których zostały wstawione
  • Twórz treści, które chciałbyś udostępnić za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Infografika optymalizacji pod kątem wyszukiwarek dla blogów i innych witryn

elementy zoptymalizowanej strony internetowej
Blog Moz opracował grafikę, która wizualnie ilustruje najważniejsze punkty (wersja po angielsku):
wykres przwedstawiajacy wagę czynników SEO mających wpływ na pozycję
Ponadto został stworzony wykres na podstawie ankiet przeprowadzonych na blogu MOZ przedstawiający czynniki rankingu Google
i przedstawia ich wpływ (wagę) na pozycję strony w wynikach wyszukiwania:

Komentarze

  1. Warto jeszcze wspomnieć o danych strukturalnych, by dodawać je do strony :)

  2. Bardzo fajny i klarownie opisujący zagadnienie wpis o tym jak prowadzić podstawowe działania SEO dla bloga. Zabrakło mi tylko jednego aspektu początkowego, czyli wytłuszczenie znaczenia wyszukiwania i analizy słów kluczowych. Za jej pomocą nie tylko można chwycić frazy długiego ogona, ale także odpowiednio zaprojektować wpis pod kątem SEO oraz UX. Dodatkowo odpowiednio dobrane słowa kluczowe połączone z doborem nagłówków danego wpisu nie tylko zbudują odpowiednią architekturę informacji artykułu, ale ułatwią jego pisanie. Pozdrawiam.

Brak komentarzy