Dlaczego pozycjonowanie lokalne ma znaczenie
Niezależnie od tego, jakie decyzje biznesowe podejmujesz, zawsze starasz się osiągnąć jak największe korzyści przy jak najmniejszych kosztach.
Inwestujesz tylko w opłacalne przedsięwzięcia i starasz się nie trwonić pieniędzy na zbędne działania.
Dlatego jeżeli prowadzisz lokalną działalność gospodarczą, w ramach pozycjonowania powinieneś skupić się wyłącznie na zdobywaniu klientów z Twojej miejscowości lub okolicy.
Dotyczy to w szczególności:
- restauracji
- sklepów
- punktów usługowych
- biur podróży
- obiektów fitness, siłowni, basenów itp
Skoro świadczysz usługi lub prowadzisz sklep stacjonarny w danym miejscu, nie ma sensu wydawać pieniędzy na pozyskanie klientów z drugiego krańca Polski, prawda? Pozycjonowanie lokalne pozwala Ci skoncentrować się na grupie docelowej, która realnie może skorzystać z Twojej oferty.
W efekcie dzięki lokalnemu SEO zwiększasz efektywność i obniżasz koszty pozycjonowania, bo nie walczysz z konkurencją z całego kraju. Poniżej omawiamy podstawy pozycjonowania lokalnego, które możesz z powodzeniem wdrożyć w swojej strategii.
Obecność w Google Moja Firma
Prawidłowo uzupełniony i dobrze opisany profil w usłudze Google Moja Firma to podstawa lokalnego SEO.
Podanie adresu i numeru telefonu, przyporządkowanie strony do tematycznej kategorii, dodanie zdjęć i stworzenie skutecznego tytułu oraz opisu w dużym stopniu decydują o widoczności witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Uaktualnianie informacji, kiedy firma jest otwarta, link od strony to pozytywne informacje dla wyszukiwarki.
Czytaj więcej: jak poprawnie założyć wizytówkę w Google Moja Firma
Nazwa, adres, telefon - wizytówka NAP
Niezwykle istotne dane, którymi się posługujesz.
Z punktu widzenia pozycjonowania lokalnego bardzo ważne jest ustalenie jednej nazwy, numeru telefonu i adresu, a następnie posługiwanie się nimi w identycznej formie Internecie.
Wizytówki NAP (Number, Address, Phone) – pozostawiając swoje wpisy w katalogach, pamiętaj o stosowaniu zawsze tej samej nazwy, numeru i adresu firmy
Różnica choćby jednego znaku może bowiem powodować komplikacje.
Lokalne dane strukturalne
Dane strukturalne, z ang. rich snippets, to dodatkowe informacje wysyłane przez stronę robotom wyszukiwarki, która na ich podstawie rozszerza opis witryny w wynikach wyszukiwania. W przypadku biznesów działających lokalnie Google dopuszcza umieszczenie w danych strukturalnych informacji na temat godzin otwarcia sklepu czy firmy, numer telefonu, a nawet dostępne formy płatności.
Dzięki temu Google łatwiej powiązuje Twoją stronę z danym obszarem działania, a użytkownicy dostają więcej danych na temat Twojej działalności.
Czytaj więcej: fragmenty rozszerzone Google
Optymalizacja on-site
O kwestii lokalności nie można zapominać przy optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania. Z tego punktu widzenia najważniejsze jest umieszczenie obszaru działania w znaczniku title, stosując schemat: pozycjonowana fraza lub nazwa firmy + obszar działania, czyli np. Fryzjer damski Warszawa Śródmieście.
Lokalne frazy wskazujące na obszar funkcjonowania firmy powinny znaleźć się także w treści witryny, nagłówkach, znacznikach alt.
Warto też umieścić mapę Google na stronie kontaktowej. Wszystko to wskazuje robotom wyszukiwarki na lokalny charakter Twojej strony WWW.
Odrębne podstrony dla różnych lokalizacji
Często stosowaną strategią w pozycjonowaniu lokalnym jest tworzenie odrębnych podstron dla różnych lokalizacji. To rozwiązanie przydaje się szczególnie, jeśli działalność kierowana jest do klientów z różnych dzielnic czy miejscowości na danym obszarze.
Przykładowo, firma fryzjerska działająca w kilku punktów Warszawy w ramach jednej domeny może stworzyć osobne podstrony dla każdego z lokali, np. Fryzjer Warszawa Wola, Fryzjer Warszawa Śródmieście, Fryzjer Warszawa Wilanów itp. W ten sposób zwiększa szanse na dotarcie do klientów zainteresowanych usługami fryzjerskimi w okolicy.
Opinie, oceny i recenzje
Zadbaj o to, żeby użytkownicy, którzy odwiedzili Twój lokal, recenzowali i oceniali działalność Twojej firmy – nie tylko w Google, ale również na łamach innych witryn i serwisów.
Namawiaj do zostawiania opinii, bo dzięki nim podwiązujesz swoją witrynę z lokalnym obszarem działania, wzbudarsz zaufanie i nawiązujesz pozytywną relację.
Odpowiadanie w wizytówce Google Maps na opinie (nie tylko te dobre) pozytywnie wpływa na postrzeganie naszej wizytówki. To jest sygnał dla wyszukiwarki, że firma istnieje i działa. Połączając to z dodawaniem nowych postów w ramach wizytówki i dodawaniem nowych zdjęć zawsze dobrze wpłynie z wizytówką naszej firmy w wyszukiwarce.
Linkowanie
Jak wiadomo, pozyskiwanie linków jest podstawowym działaniem zmierzającym do pozycjonowania stron w Internecie – nie inaczej dzieje się w przypadku lokalnego SEO. Różnica polega na tym, że w pozycjonowaniu lokalnym linki powinny zawierać lokalne frazy kluczowe i pochodzić ze stron lokalnych.
Stosując przykład warszawskiego fryzjera, optymalny odnośnik pochodzi z katalogu zrzeszającego warszawskich fryzjerów, a jego anchor to Fryzjer Warszawa.