Dlaczego warto umieścić formularz kontaktowy na stronie internetowej?

Stałym elementem nowoczesnych stron internetowych jest formularz kontaktowy. Dla osób zainteresowanych oferowanymi przez nas produktami czy usługami zakładka kontakt jest zazwyczaj pierwszym miejscem, w którym będą poszukiwać naszego numeru telefonu albo adresu e-mail. Dobrze zaprojektowana podstrona powoduje, że komunikacja z klientem jest szybka i skuteczna. Właściciele firm często zamieszczają tam również informacje o godzinach otwarcia swojej siedziby, lokalizacji, a także mapę dojazdu z wykorzystaniem narzędzi Google Maps.

Co to jest formularz kontaktowy na stronie www?

Tradycyjny formularz kontaktowy na stronie www to blok składający się z kilku pól. Najczęściej osoba kontaktująca się z nami wpisuje tam swoje imię, adres mailowy oraz właściwą wiadomość. Opcjonalnie zbiera się również numery telefonów czy zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych, jednakże należy dążyć do maksymalnego uproszczenia struktury. Często spotykanym rozwiązaniem jest również stosowanie prostych widgetów, gdzie podaje się tylko e-mail. Wówczas zadaniem działu handlowego jest szybki kontakt z klientem.

Należy pamiętać, że ze względu na przyzwyczajenia internautów formularz kontaktowy stanowi dla wielu z nich najprostszą formę komunikacji. Stanowi doskonałą alternatywę dla rozmów telefonicznych, które zwykle mogą się odbywać jedynie w godzinach otwarcia firmy. To także dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozwijają swój biznes. Nie mają oni wystarczających środków finansowych na wdrożenie bardziej zaawansowanych kanałów, takich jak zautomatyzowany bot w Messengerze.

Czy zawsze trzeba umieszczać zakładkę kontakt w witrynie?

Wiele osób zadaje pytanie, czy zawsze trzeba umieszczać zakładkę kontakt w witrynie. Niezależnie czy prowadzimy stronę firmy usługowej lub produkcyjnej, fundacji albo bloga, z pewnością znajdą się ludzie, którzy będą chcieli z nami porozmawiać czy podjąć współpracę. Z tego względu każdy właściciel serwisu internetowego powinien zadbać o zapewnienie odpowiednich możliwości komunikacji z klientem. Nie należy również zapominać, że ludzie często wolą zadać pytanie w formie tekstowej, gdyż rozmowa telefoniczna jest dla nich stresująca.

Decydując się na umieszczenie formularza kontaktowego na stronie www, powinniśmy jednocześnie dać internautom możliwość wyboru. Istotne będzie zatem zamieszczenie numeru telefonu, maila, adresu siedziby firmy czy odnośników do mediów społecznościowych. Każdy z tych kanałów może posłużyć do pozyskania nowych leadów i przyczynić się do zwiększenia ilości konwersji. Zbierając jakiekolwiek dane od potencjalnych klientów, pamiętajmy o stworzeniu przejrzystej polityki prywatności. Wymaga od nas tego ustawa RODO z dn. 25 maja 2018 r.

Jak zbudować skuteczny formularz kontaktowy? Przedstawiamy 9 wskazówek!

Budowa skutecznego formularza kontaktowego wymaga zwrócenia uwagi na wiele aspektów UX oraz UI związanych z psychologią i zachowaniami użytkowników. O czym należy pamiętać, projektując zakładkę kontakt?

Orientacja pionowa

Podstawową kwestią jest wertykalny układ, który pozwala na szybsze wypełnienie pól. Wynika to z faktu, iż człowiek w naturalny sposób czyta od góry do dołu.

punkt 2

Minimalizacja

Ograniczenie ilości niezbędnych danych zwiększa szanse na wypełnienie wszystkich elementów przez internautę. Zazwyczaj wystarczy, że poprosimy o imię, adres e-mail oraz treść zapytania.

punkt 3

Przejrzysty opis

Poszczególne pola powinny mieć klarowne opisy tak, by internauta od razu wiedział, czego od niego oczekujemy.

punkt 4

Potwierdzenie

Dobrą praktyką jest wyświetlanie konfirmacji po przesłaniu wypełnionego formularza kontaktowego, a także wysyłanie wiadomości potwierdzającej na podany mail.

punkt 5

Walidacja

Pomylenie pól adresu e-mail z numerem telefonu czy niewypełnienie jednego z nich to częsty błąd. Z tego powodu warto zastosować odpowiednie mechanizmy weryfikacji wpisywanych danych i stworzyć przejrzyste komunikaty o ewentualnych nieprawidłowościach.

punkt 6

Przycisk i tekst CTA

W celu zwiększenia współczynnika konwersji z zakładki kontakt powinniśmy zadbać o zamieszczenie treści zachęcających do wypełnienia formularza.

punkt 7

Analiza

Działanie bloku kontaktowego warto analizować, korzystając z narzędzi Google Analytics.

punkt 8

Dbaj o responsywność

Obecnie większość internautów korzysta z sieci poprzez urządzenia mobilne. Prawidłowe wyświetlanie podstrony na różnych ekranach jest zatem bardzo ważne.

punkt 9

Alternatywne metody komunikacji

Wiele osób z pewnością będzie chciało komunikować się z nami w inny sposób, dlatego warto zamieścić firmowy numer telefonu czy e-mail.

Dla twórców stron internetowych zakładka kontakt jest standardowym elementem witryny. Często jednak nie przykłada się do jej projektowania dużej wagi. To błąd, gdyż stanowi doskonałe źródło pozyskiwania nowych kontrahentów.

Lepsza komunikacja z klientem, dzięki formularzowi kontaktowemu

Nie ulega wątpliwości, że dobrze zaprojektowany formularz kontaktowy pozwala na lepszą komunikację z klientem. Dzięki niemu potencjalni odbiorcy naszych produktów i usług mają możliwość zadania dodatkowych pytań, czy skontaktowania się z nami w sprawie ewentualnej współpracy biznesowej. Pamiętajmy, że nadal wiele osób uważa tekst za najlepsze medium i wybiera go jako pierwszą formę kontaktu.

Krzysztof Czukiewski

Właściciel CP System. Pasjonat technologii internetowych. Od 2009 zgłębia tajemnice stron internetowych i optymalizacji SEO. Aktywnie pomaga właścicielom stron www w poprawie ich widoczności w wyszukiwarkach internetowych Google i Bing wykorzystując całą wiedzę i zdobyte przez lata doświadczenie.

Dodaj komentarz