Współczesny rozwój nowych technologii nie pozostawia złudzeń – jeżeli nie ma Cię w internecie, to nie ma Cię w ogóle. Trudno wyobrazić sobie świetnie prosperujący biznes bez chociażby prostej strony-wizytówki z podstawowymi danymi kontaktowymi. Jednakże często to i tak za mało. Tworzenie stron internetowych to dziś już nie tylko powielanie tych samych szablonów i treści.
To rozbudowana branża, w której bardzo ważną dziedziną jest UX, czyli User eXperience. Zajmuje się ona dążeniem do tego, by strony były jak najbardziej przyjazne użytkownikom. O czym powinniśmy zatem pamiętać, tworząc swój serwis www?
Ludzie skanują teksty wzrokiem
Nawet najbardziej dopracowane treści przegrywają w pojedynku ze zjawiskiem wyrywkowej percepcji informacji przez ludzi. Każdy z nas czyta tytuły i nagłówki, ale kiedy ostatnio przeczytałeś sumiennie, od deski do deski, tekst o długości 3 tysięcy słów (w przybliżeniu 18000 znaków ze spacjami)?
Ważne jest zatem odpowiednie formatowanie. Istotne informacje należy zawrzeć w samych nagłówkach H2 i H3, nie można pomiędzy nimi pisać zbyt długich akapitów. Optymalna ilość tekstu per akapit to 300-500 zzs.
Innowacje nie zawsze są dobre
Wielu początkujących webdesignerów i webdeveloperów chce, by ich projekt strony internetowej był innowacyjny, niepowtarzalny i wyznaczał trendy. Oczywiście eksperymentowanie ma wiele zalet, a pisanie kreatywnego kodu CSS jest niezłym ćwiczeniem. W praktyce jednak trzeba pozostać bardziej pragmatycznym i tradycyjnym twórcą.
Powód jest prosty – ludzie nie lubią zmian i na stronie z nieszablonowym rozmieszczeniem bloków tekstu, grafik i nawigacji łatwo się gubią i rezygnują z dalszego jej przeglądania. Tego przecież chcemy uniknąć, prawda?
Lepiej przewijać, niż klikać
Ostatnie lata przyzwyczaiły nas do nawigacji poprzez scrollowanie. Nic dziwnego, to powszechnie przyjęty trend w portalach społecznościowych – Facebook, Twitter czy Instagram – oraz wielu aplikacjach mobilnych.
Przewijanie wpływa pozytywnie na użyteczność strony internetowej. Ułatwia czytanie i konsumpcje treści, szczególnie na tabletach i telefonach komórkowych.
Tworzenie mobilnych stron internetowych
Od wielu lat słyszymy hasła mówiące, że „kolejny rok będzie rokiem mobile”. Nikt jeszcze nie rezygnuje z korzystania z desktopów. Statystki mówią jednak same za siebie. Z roku na rok przybywa liczba osób regularnie przeglądających strony internetowe na urządzeniach mobilnych. Również w Polsce ta liczba z roku na rok jest coraz wyższa.
W krajach takich jak Chiny – użytkownicy mobilni stanowią większość internautów. Nie można zatem przejść koło nich obojętnie i należy pamiętać o RWD, czyli responsywności, technologii pozwalającej na łatwe dostosowanie witryn do różnych ekranów.
RODO a UX, czyli wyskakujące okienka
Wartym wspomnienia temat jest sposób wdrożenia RODO przez wielu projektantów. Właściwie chodzi o wszelkiego rodzaju wyskakujące okienka, choć fakt wejścia w życie rozporządzenia nieźle namieszał. Nie wszyscy poradzili sobie z tym skutecznie. Trzeba mieć na uwadze, że wrzucenie okna zasłaniającego cały ekran może i pozwoli żyć w zgodzie z literą prawa.
Jednakże jest to sposób co najmniej nieelegancki i zazwyczaj wpłynie negatywnie na konsumpcje treści. Użytkownik może po prostu szybko nas opuścić. Warto więc pomyśleć jak zrobić to lepiej.
Złota zasada trzech kliknięć
Żyjemy w czasach, gdzie każdy się niecierpliwi. Usługa ma być dostarczona błyskawicznie, a wrażenia mają być niezapomniane. Użytkownicy nie cierpią przeszukiwać stron w poszukiwaniu potrzebnych informacji.
Dlatego też należy pamiętać o tym, by projekt strony internetowej trzymał się zasady trzech kliknięć. Chodzi o to, by „odległość” pomiędzy stroną główną, a kolejnymi podstronami nie wymagała więcej, niż trzech kliknięć.
Zapobiegaj porzuconym koszykom
Lepiej zapobiegać, niż leczyć, prawda? Wielu specjalistów od e-commerce dwoi się i troi, by nakłonić do powrotu internautów, którzy porzucili koszyk w którymś momencie procesu zakupowego. Powstają złożone systemy, albo całe firmy, które trudnią się tylko tym zagadnieniem.
Oczywiście problem ten jest ważny, ale warto spojrzeć na to z innej strony. Dobry UX strony powinien minimalizować powstawanie porzuconych koszyków. Być może formularz zamówienia jest nieczytelny, albo za długi? Dobrze się nad tym pochylić.
Rejestracja? Tak, ale jako opcja
Standardem stało się zmuszanie użytkownika do rejestrowania się przez podanie adresu email, nazwy użytkownika i hasła. Niby niewiele, a jednak wiele osób rezygnuje z przejścia do kolejnego etapu, widząc konieczność rejestracji. Czy rzeczywiście jest ona niezbędna? Oczywiście do dostarczenia usług czy produktów często potrzebujemy znać adres dostawy, albo lokalizację paczkomatu.
Te informacje jednak nie są konieczne do samego kompletowania koszyka. Zakładanie konta również nie powinno być obowiązkiem. Dajmy możliwość zrobienia jednorazowych zakupów jako „gość”, a jednocześnie podkreślmy, że rejestracja niesie za sobą szereg przywilejów – zniżki, informowanie o promocjach, program lojalnościowy etc.
Szybkość jest w cenie
Na koniec warto wspomnieć o szybkości ładowania strony. Warto zachować umiar tworząc nasz serwis. Zbyt duże obrazki i materiały video, choć atrakcyjne, skutecznie obniżą naszą pozycję w Google.
Negatywnie wpłyną również na użytkowników wolniejszych łącz internetowych, którzy po prostu zrezygnują z oczekiwania na załadowanie strony. Warto więc o tym pamiętać. Minimalizm jest w cenie.